پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 8:46 PM
|
توانايي ها، تفاوتهاي فردي و استعداد يابي |
|
مگيل ريچارد ا.* |
|
* دانشگاه ایالتی لويیزیانا |
|
پژوهش هاي تفاوت هاي فردي، در رفتار حرکتي بر مطالعه تواناي هايي هاي حرکتي تاکيد مي کند. توانايي به يک خصيصه يا ظرفيت کلي اطلاق مي شود که به اجراي مهارت ها يا تکليف هاي گوناگون مربوط است. توانايي هاي حرکتي گوناگوني زير بناي اجراي مهارتهاي حرکتي هستند. افراد مختلف سطوح مختلف از اين توانايي ها را دارند. سوال مهمي که پژوهشگران در سالهاي طولاني به آن مشغول بوده اند، اين است که اين توانايي ها چگونه در يک فرد به هم مربوط اند؟ فرضيه توانايي عمومي حرکتي؛ پيشنهاد مي کند که توانايي ها به شدت به هم مربوطند، در حالي که فرضيه اختصاصي پيشنهاد مي کند، توانايي ها نسبتا از يکديگر مستقلند. شواهد تجربي به طرز همساني از فرضيه اختصاصي حمايت کرده اند.
يک رويکرد براي شناسايي توانايي هاي حرکتي، طبقه بندي فليشمن از توانايي هاي ادراکي - حرکتي و تبحر بدني است. اين توانايي ها در اجراي مهارت هاي حرکتي، نقشي اساسي دارد. از آن جايي که سنجش اين توانايي ها امکان پذير است، متخصصان مهارتهاي حرکتي مي توانند سطح توانايي هاي افراد را ارزيابي کنند. شواهد پژوهشي نشان مي دهد، افراد از نظر توانايي با يکديگر متفاوتند. ميزان توانايي هاي حرکتي در هر فرد محدوده هايي را مشخص مي کند که بر توان فرد براي پيشرفت در مهارت ها اثر مي گذارد.
سنجش توانايي حرکتي ممکن است براي پيش بيني استعداد فرد در مهارت هاي بخصوصي مفيد باشد. پيش بيني استعداد موفقيت به دقت شناسايي توانايي هاي پايه بستگي دارد زيرا براي اجراي موفقيت آميز مهارت مورد نظر ضروري هستند، همچنين به استفاده از آزمونهاي معتبر و پاياي توانايي هاي حرکتي وابسته است. توانايي هاي مربوط به اجراي مهارت در مراحل ابتدايي يادگيري، عمدتا با توانايي هاي مربوط به اجراي همان مهارت در مراحل بعدي متفاوت است. پژوهشگران نوع توانايي هاي مربوط به اجراي مهارت را مشخص کرده اند که به مرحله يادگيري وابسته است.
توانايي هاي عمومی تر در اوايل يادگيري مسوول اجرا هستند در حالي که توانايي هاي حرکتي (اختصاصي) ويژه تکليف در مراحل بعدي به کار مي آيند. کارشناساني که موفقيت هاي آتي را پيش بيني مي کنند بايد توانايي هاي درون هر تکليف را شناسايي کنند که به اجراي موفقيت آميز آن تکليف بستگي دارد همچنين ميزان توانايي هاي هر فرد را براي اجراي موفقيت آميز آن مهارت بشناسند. استفاده از آزمون هاي غربالي به منظور اين گونه پيش بيني ها در زمينه ها صنعت، نظامگيري و ورزش موفيت آميز بوده است.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|