پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 8:40 PM
تاثير تمرين ذهني بر سطح عملكرد بازيكنان دختر تنيس روي ميز مقطع متوسطه |
صنعتي منفرد شمسي,بهرام عباس |
امروزه بسياري از مشکلاتي که براي ورزشکاران پيش مي آيد در محدوده موانع فکري و ذهني است، در واقع اغلب دلايلي که يک ورزشکار را از رسيدن به موفقيت باز مي دارد و يا ورزشکار ديگر را به قله موفقيت مي رساند، وجود خارجي ندارد بلکه بايد آن را دردنياي دروني و ذهني آنها جستجو کرد. و بر همين منوال مي توان سطح عملکردي و تکنيکي و همچنين بسياري از موفقيت ها را از طريق تصورات ذهني ورزشکار به او القا کرد و در ذهن هيچ محدوديتي وجود ندارد، کما اينکه ثابت شده ترکيبي از تمرين بدني و تمرين ذهني موثرتر است (STebbins 1968) ما کارمان را بر اساس جمله معروف «دکتر ماکسول مالتز» شروع کرديم که مي گويد: «ذهن انسان بين تجربه خيالي و واقعي تمايزي قايل نمي شود» و جهت بررسي آن از بين بازيکنان دختر تنيس روي ميز مقطع متوسطه 2 گروه کنترل 6) نفر( و آزمايشي 6) نفر( را به طور تصادفي جدا نموده و در شرايطي که نسبتا يکسان براي هر دو گروه فراهم شد، 4 تکنيک از تکنيکهاي تنيس روي ميز (فورهند اسمش، فورهند درايولوپ، يک هند درايولوپ، بک هند اسمش) در 2 نوبت 10 تايي مورد آزمون قرار گرفت (Pre-t). در ادامه به مدت 12 جلسه متغير مستقل (تصويرسازي ذهني) بر گروه آزمايشي اعمال شد. آزمودني ها در ابتدا فيلمي از تکنيک مورد آزمون را مشاهده مي کردند و پس از ايجاد شرايط آرام سازي در همان وضعيت تکنيک مورد نظر را تصويرسازي مي کردند و بعد از آن هر دو گروه با هم به تمرينات بدني و تکنيکي مي پرداختند، که بعد از پايان يافتن 12 جلسه تصويرسازي هر دو گروه مجددا مورد آزمون قرار گرفتند و در شرايط مشابه با پيش آزمون، 4 تکنيک مورد نظر در 2 نوبت تست شد. مقايسه نمرات پيش آزمون و پس آزمون دو گروه کنترل و تجربي ارتباط معناداري را مبني بر تاثير متغير مستقل (تصويرسازي ذهني) بر متغير وابسته (سطح عملکرد آزمودني ها) نشان داده است. لذا لازمست تا ضمن معرفي تکنيکهاي تمرين ذهني به مربيان و ورزشکاران، با گنجاندن اين تمرينات در برنامه تمريني آنان به پيشرفت بهتر و موفقيت بيشتر آنان کمک نمود. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |