پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 8:37 PM
بررسي تاثير بازيهاي پرورشي در ميزان رشد خلاقيت دانش آموزان دوره ابتدايي استان آذربايجان غربي در سال تحصيلي 77 |
سيدعامري ميرحسن* |
* دانشگاه اروميه |
در اين پژوهش، محقق با استفاده و بکارگيري از آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت (TCAM) تورنس در اين زمينه مقايسه مولفه هاي خلاقيت (سيالي، ابتکار، تخيل) را در بين دانش آموزان گروه تجربي و کنترل مورد مطالعه قرار داده است. براي تعيين گروههاي مورد تحقيق از روش نمونه برداري تصادفي ساده استفاده شده است، با توجه به اينکه تعداد دانش آموزان مورد تحقيق مشتمل بر 360 نفر مي باشند 180 نفر آنان در گروه تجربي (90 نفر دانش آموزان پسر و 90 نفر دانش آموزان دختر) و 180 نفر مابقي در گروه کنترل (90 نفر دانش آموزان پسر و 90 نفر دانش آموزان دختر) به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده در نظر گرفته شده اند. کليه آزمودني هاي تحقيق در هر دو گروه تجربي و کنترل، پس از اتمام مدت آموزش به طور انفرادي در نمازخانه مدارس مربوطه زير نظر آزمونگراها (testers) تحت آزمون خلاقيت تورنس قرار گرفتند، پس از اخذ اطلاعات از آزمودني ها با استفاده از برنامه کامپيوتري SAS, SPSS از طريق تحليل واريانس چند عاملي و مقايسه ميانگين ها به روش آزمون چند دامنه اي دانکن، فرضيات تحقيق مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين تحقيق بر اساس هدفهاي ويژه در نظر گرفته شده به شرح ذيل مي باشد: 1- از نظر مولفه سيالي (رواني) تفاوت معني داري بين دانش آموزان گروه تجربي پسران و دختران با دانش آموزان گروه کنترل پسران و دختران وجود دارد. 2- از نظر مولفه ابتکار (اصالت) تفاوت معني داري بين دانش آموزان گروه تجربي پسران و دختران با دانش آموزان گروه کنترل پسران و دختران وجود دارد. 3- از نظر مولفه تخيل تفاوت معني داري بين دانش آموزان گروه تجربي پسران و دختران با دانش آموزان گروه کنترل پسران و دختران وجود دارد. 4- مشخص گرديد که در مولفه سيالي (رواني) بين گروه تجربي تحقيق با معيار استاندارد تورنس تفاوت معني داري وجود ندارد ولي در مولفه هاي ابتکار (اصالت) و تخيل گروه تجربي تحقيق با معيار استاندارد تورنس تفاوت معني داري وجود دارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |