پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:58 PM
2 : المپيک بهار و تابستان 1382; 11(2-1 (پياپي 23)):15-24. |
عينيت، اعتبار و روايي آزمون عملي سال 1380، براي گزينش دانشجوي تربيت بدني |
ذوالاكتاف وحيد,ربيعي مرتضي |
تحقيق حاضر در پي مشخص كردن ميزان عينيت، و روايي آزمون عملي ورودي. براي گزينش دانشجويان رشته تربيت بدني است كه در سال 1380، براي اولين بار ابداع و به كار گرفته شد. از بين 30 كلاس واحد (2) تربيت بدني پسران دانشگاه اصفهان، 2 كلاس براي شركت در تحقيق به صورت "نمونه گيري خوشه اي هدفدار" انتخاب شدند. 30 دارو از دانشجويان رشته تربيت بدني انتخاب شدند كه در آزمون عملي 80 تجربه داوري داشتند آنها پس از توجيه، بازآموزي و ايجاد هماهنگي، به طور مستقل در سه گروه 10 نفره به آزمودنيها امتياز دادند. هر آزمودني در فاصله يكساعته در روز آزمون، دوباره آزمون شد. هر آزمون به طور متوسط 9±94 ثانيه به طول انجاميد. عينيت براي كيفيت اجرا، زمان آزمون و نمره كلي، به ترتيب برابر ??/?، ??/?و ??/? به دست آمد. در محاسبه عينيت، از نمره هاي 43 آزمودني در 3 گروه داوري استفاده شد. اعتبار براي كيفيت اجرا، زمان آزمون و نمره كلي، به ترتيب باربر ??/?، ??/?و ??/?به دست آمد. براي محاسبه اعتبار، از نمرههاي 60 آزمودني در آزمون ابتدايي و آزمون مجدد استفاده شد و براي روايي همزماني آزمون، از معيار نمرده تربيت بدني استفاده شد. به طور كي، همبستگي با آزمون ملاك به طور معناداري در آزمون مجدد، بالاتر از آزمون ابتدايي بود و حداكثر به ??/?(P<0.05) رسيد. بالا بودن سطح ضريبهاي عينيت، نشان ميدهد كه آموزش و هماهنگي ايجاد شده در سه گروه داوري، به خوبي صورت پذيرفته است و از اين بابت، اشكالي متوجه آزمونها يا اجراي آنها نيست. ضريب اعتبار نسبتاً پايين به دست آمده، سؤالات جدي در برابر به كارگيري اين آزمون به عنوان ابزار گزينش دانشجو ايجاد مينمايد. ارتقاي سطح روايي آزمونها در آزمون مجدد نيست به آزمون ابتداي، اثر مثبت تمرين تو آشنايي با آزمون را در منطقي تر نمودن تفاوت نمرهها نشان ميدهند. به طور كلي، با توجه بداعت تجربه اي از اين نوع، نتايج به دست آمده دلگرم كننده است. تحقيق حاضر، ضمن آشكارسازي نقاط ضعف موجود، دلالت بر آن دارد كه زمينه هاي مناسبي براي ارتقاء و توسعه آزمون در آينده فراهم خواهد آمد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |