پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:54 PM
4 : المپيک پایيز و زمستان 1382; 11(4-3 (پياپي 24)):41-50. |
بررسي مشكلات مديريت كلاسهاي تربيت بدني از ديدگاه معلمان |
رمضاني نژاد رحيم,همتي نژاد مهرعلي,مالكي غلام رضا |
هدف اين تحقيق، بررسي سه جنبه از مشكلات مربوط به مديريت كلاس تربيت بدني است. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود كه از مقاله اي مشابه عنوان تحقيق (مك كرمك) با اعتبار 70 درصد، استخراج و ترجمه شد. ابتدا پرسشنامه براي اظهار نظر تخصصي، در اختيار هشت نفر از استادان گروه علوم تربيتي، مديريت و تربيت بدني قرار گرفت. پرسشنامه سه بعد مديريت كلاس، شامل: مشكلات رفتاري شاگردان و روشهاي كلاسداري بود و تأثير ساير عاملهاي آموزشي بر آن دو را اندازه گيري مي كرد كه پس از اصلاح و تنظيم در يك مطالعه راهنما، 30 نفر از معلمان تربيت بدني، دانشجويان و معلمان ساير شهرستانها به آن پاسخ دادند. اعتبار آن با استفاده از ضريب آلفا كرونباخ 87 درصد، برآورد شد. اين پرسشنامه در اختيار كل جامعه آماري، 150 نفرمعلم تربيت بدني مدرسه هاي راهنمايي و دبيرستان شهر رشت قرار گرفت كه 128 پرسشنامه (85.33) باز گردانده شد، براي تجزيه و تحليل اطلاعات، از برنامه كامپيوتري "SPSS" و از آزمون "خي دو" براي آزمون فرضيه هاي تحقيق در سطح P?0.05 استفاده شد. نتايج نشان دادند كه مشكلات مربوط به ساير عاملهاي آموزشي، شايع از مشكلات مربوط به رفتار شاگردان است. از بين مشكلات مربوط به ساير عاملهاي آموزشي نيز، كمبود آموزش، مطالعه دبيران و سپس امكانات رفاهي و آموزشي مدرسه، بالاترين اولويت را داشت. همچنين از ديدگاه دبيران تربيت بدني، پرخاشگري و بي نظمي، دو مشكل رفتاري شايع در اداره كلاس تربيت بدني است. از بين روشهاي گوناگون كلاسداري. روش رابط مثبت عاطفي - اجتماعي، نظارت و كنترل بر كلاس، توسط معلمان بيشتر استفاده مي شد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |