پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:49 PM
8 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):113-123. |
تاثير بازخورد بينايي و حس حركت، بر يادگيري مهارت دريبل بسكتبال دانش آموزان پسر |
رمضاني عليرضا* |
* دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي |
هدف اين تحقيق، مقايسه اثر دو نوع بازخورد بينايي و حس حرکت، بر يادگيري مهارت دريبل بسکتبال در دانش آموزان است، تا پاسخ کاربردي مناسبي در اختيار مربيان و بازيکنان اين رشته ورزشي بگذارد. 32 دانش آموز کلاس دوم تجربي 16 تا 18 ساله دبيرستان شهيد رجايي منطقه چهار تهران، به طور داوطلبانه به عنوان نمونه تحقيق برگزيده شدند. آزمودنيها همگي مبتدي بودند و تمرينهاي منظمي در رشته بسکتبال نداشتند، از اين رو، تصادفي به دو گروه 16 نفره تقسيم شدند. آنها طبق برنامه تنظيمي، سه روز در هفته و هر جلسه 15 دقيقه، برنامه تمرين دريبل بسکتبال را به مدت هشت هفته تمرين کردند. گروه اول با استفاده از نقابي مخصوص با هدف محدوديت بينايي و گروه دوم بدون استفاده از نقاب به تمرين پرداختند. نتايج نشان دادند، يادگيري مهارت دريبل بسکتبال در آزمودنيهايي که با استفاده از بازخورد بينايي علاوه بر حس حرکت به تمرين پرداخته اند، قابل توجه و از نظر آماري معنادار بوده است (P<0.05). به طور کلي، يافته هاي اين تحقيق بيانگر تاثير مثبت بازخورد در يادگيري با تاکيد بر نقش بازخورد بينايي در يادگيري مهارت دريبل بسکتبال است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |