پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:48 PM
3 : المپيک تابستان 1383; 12(2 (پياپي 26)):37-52. |
فوق برنامه و اوقات فراغت، با تاكيد بر فعاليتهاي ورزشي در دانشگاه تربيت معلم تهران از ديدگاه مديران، اعضاي هيات علمي و كاركنان آن |
اميرتاش علي محمد* |
* دانشگاه تربيت معلم تهران |
تحقيق حاضر، نگرش مديران، اعضاي هيات علمي و کارمندان زن و مرد دانشگاه تربيت معلم را در مورد فعاليتهاي فوق برنامه و اوقات فراغت، با تاکيد بر ورزش بررسي کرده است. به اين منظور، از دو پرسشنامه استفاده شده در يکي از پرسشنامه ها از مسئولان درباره اطلاعات برنامه اي و سازماندهي فوق برنامه و اوقات فراغت دانشگاه سئوال شده و ديگري، به ارزشيابي نگرش و وضعيت فعاليتهاي فراغتي ساير اعضاي زن و مرد دانشگاه پرداخته است. در پژوهش حاضر، حدود 30 درصد از مجموعه اعضاي دانشگاه شرکت داشته اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهند، 62 درصد از کارکنان اصولا ورزشکار نيستند و حدود 80 درصد از آنها از تواناييهاي شخصي و يا امکانات فراغتي دانشگاه استفاده کافي نمي کنند. ولي بيشتر از 90 درصد از آزمودنيها، اينگونه فعاليتها را براي سلامتي جسم و روان، همچنين ارتقاي روحيه همکاري در محيط کار خيلي "ضروري" يا "ضروري" مي دانند. ضمنا، 87 درصد نيز گفته اند که امکانات فراغتي دانشگاه "خيلي کم" يا "کم" است. آزمودنيهاي تحقيق، رشته هاي شنا، آمادگي جسماني و فوتبال را در بخش ورزشي و رشته هاي خطاطي و نقاشي، کارهاي دستي هنري، فعاليتهاي تفريحي و بازيها را جزو اولويتهاي اول تا سوم خود معرفي کرده اند. از يافته هاي تحقيق حاضر مي توان نتيجه گرفت، با وجود علاقه و توجه کارکنان دانشگاه تربيت معلم نسبت به ضرورت و اهميت فعاليتهاي تفريحي و فراغتي، براي اجراي عملي اين گونه فعاليتها امکانات و تسهيلات کافي وجود ندارد و به همين دليل، افراد حدود کمي از وقت و توانائيهاي خود را به آنها اختصاص مي دهند. |
كليد واژه: تفريحات سالم، نگرش، ورزش، برنامه ريزي، اوقات فراغت |
نسخه قابل چاپ |