پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:47 PM
3 : المپيک زمستان 1383; 12(4 (پياپي 28)):31-43. |
تاثير شكست(درماندگي) بر يادگيري و عملكرد مهارت حركتي در دانشجويان تربيت بدني دانشگاه اروميه |
فرخي احمد,محمدزاده حسن |
هدف از اين پژوهش، بررسي تأثير قرارگيري در موقعيت شكست هنگام يادگيري مهارت حركتي تيراندازي و تعيين آثار آن بر عملكرد و يادگيري حركتي بود. از ميان دانشجويان تربيت بدني دانشگاه اروميه 63 نفر به عنوان آزمودنيهاي تحقيق انتخاب و در دو گروه آزمايشي و يك گروه كنترل به صورت بلوكبندي تصادفي جايگزين شدند. هنگام آموزش مهارت تيراندازي با تفنگ بادي به مدت سه روز، متغيرهاي تحقيق شامل القاي حالت موفقيت و شكست به دو گروه آزمايشي از طريق باز خورد افزوده كلامي و با تأكيد بر نقش انگيزشي آن بر آزمودنيها اعمال ميشدند. گروه كنترل هيچگونه بازخوردي از نتايج عملكرد خود دريافت نكرد. در پايان هر جلسه تمرين، آزمون عملكرد تيراندازي از آزمودنيها گرفته شد و نتايج به عنوان عملكرد ثبت شدند. در پايان روز سوم، گروههاي موفقيت و شكست، پرسشنامه اسنادي سببي را تكميل كردند و علت اصلي عملكرد خود را بيان داشتند، همچنين ابعاد سهگانه سببي آن يعني عموميت، پايداري و مكان كنترل را مشخص كردند. به فاصله 48 ساعت دوره بيتمريني، همه آزمودنيها در آزمون ياد داري و همچنين آزمون انتقال مهارت حركتي شركت كردند. كه شامل تيراندازي با تپانچه به جاي تفنگ بادي بود. نتايج آزمون ياد داري و انتقال نيز ثبت شدند. اطلاعات جمعآوري شده با استفاده از تحليل واريانس يك متغيري، آزمون تحليل واريانس با اندازهگيري مكرر، آزمون t و همبستگي و با اطمينان آماري 95 درصد بررسي شدند. نتايج نشان دادند، القاهاي حالتهاي شكست و موفقيت در طول دوره اكتساب و از طريق باز خورده افزوده كلامي توانست سطح عملكرد و ياد داري را دچار تغييرات قابل توجه و معنادار كند و شيوه هاي اسنادي گروه شكست و موفقيت نشانگر وقوع درماندگي آموخته شده بر اثر تجربههاي ناكامي در عملكردهاي قبلي مهارت حركتي بود. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |