پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:44 PM
7 : المپيک بهار 1384; 13(1 (پياپي 29)):79-96. |
توصيف و مقايسه ميزان تبحر حركتي دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي تهران در سال تحصيلي 83-1382 |
واعظ موسوي سيدمحمدكاظم,شجاعي معصومه |
رشد حرکتي انسانها داراي پتانسيل و زمانبندي منحصر به فردي است که تحت تاثير ترکيبي از عاملهاي ژنتيکي و محيطي قرار دارد.به همين دليل، آگاهي از ويژگيهاي حرکتي افراد هر جامعه، مي تواند مبنايي علمي براي برنامه ريزيهاي کلان در سطح آن جامعه فراهم آورد.با وجود اهميت و ضرورت اين موضوع، در ايران نيز تحقيقات کمي در اين زمينه انجام گرفته اند.بنابراين، تحقيق حاضر به منظور توصيف ويژگيهاي حرکتي دانش آموزان مقطع راهنمايي شهر تهران در سال تحصيلي 83-1382 انجام شد. به منظور اين زمينه يابي، 1223 دانش آموز مقطع راهنمايي شهر تهران به صورت تصادفي خوشه اي چند مرحله اي از منطقه 1، 2، 4، 12 و 19 آموزش و پرورش انتخاب شدند و با استفاده از طرحي مقطعي مورد مطالعه قرار گرفتند. دو گروه آزمونگر، آزمون تبحر حرکتي بروئينيکس- اوزرتسکي را به اجرا در آوردند. براي توصيف داده ها و تعيين رتبه درصدي متغيرهاي متفاوت از روش هاي آمار توصيفي، براي مقايسه متغيرهاي دو جنس از آزمون t مستقل و براي مستقل متغيرها در دانش آموزان پايه هاي تحصيلي و مناطق گوناگون از تحليل واريانس استفاده شد. سطح معناداري در تمام آزمونها p<0.05 بود. نتايج حاصل از آزمون تبحر حرکتي نشان دادند که امتياز استاندارد مهارتهاي حرکتي درشت و ظريف، تبحر حرکتي پسران و همچنين امتياز استاندارد مهارتهاي حرکتي ظريف و تبحر حرکتي دختران در حد متوسط (محدوده پايين آن) و امتياز استاندارد مهارتهاي حرکتي درشت دختران در حد پايين است. پسران در مهارتهاي حرکتي درشت به طور معناداري بهتر از دختران و دختران در مهارتهاي حرکتي ظريف به طور معناداري بهتر از پسران بودند، ولي بين امتياز استاندارد کل آزمون تبحر حرکتي در دو جنس تفاوت معناداري ديده نشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |