پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 6:44 PM
5 : المپيک بهار 1384; 13(1 (پياپي 29)):55-65. |
تاثير 10 هفته بازيهاي دبستاني بر برخي تواناييهاي ادراكي- حركتي دانش آموزان دختر پايه سوم مدرسه هاي ابتدايي شهرستان ماهشهر |
نوربخش پريوش,رضواني اصل رضوان |
بازيهاي متنوع مي توانند زيرساختهاي توانايي ادراکي- حرکتي کودکان دبستاني را بهبود بخشند. هدف اين تحقيق، بررسي تاثير 10 هفته بازيهاي دبستاني بر تواناييهاي چابکي، تعادل ايستا و تعادل پوياي دانش آموزان دختر پايه سوم مدرسه هاي ابتدايي شهرستان ماهشهر بود. روش اين تحقيق، آزمايشي- ميداني بود که در آن، دانش آموزان دو کلاس از دو مدرسه متفاوت به طور تصادفي، يکي در گروه آزمايش (27 نفر) و ديگري در گروه گواه (28 نفر) گزينش شدند. براي اندازه گيري چابکي، تعادل ايستا و تعادل پويا از آزمون رشد ادراکي- حرکتي برويينکز- ازرتسکي (1978) استفاده شد. روايي اين آزمونها، به وسيله آزمونهاي تعادل روچ و کفارت (1864) و چابکي مورد تاييد قرار گرفت. ابتدا از آزمودنيهاي دو گروه پيش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمايش به مدت 10 هفته، هفته اي دو جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقيقه، به تمرينهاي متنوع بازيهاي دبستاني به صورت انفرادي، گروهي، امدادي با چشمان باز و بسته پرداختند. مقايسه نتايج تفاوت ميانگينهاي پيش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمايش و گواه نشان داد که شرکت در بازيهاي دبستاني موجب شد که آزمودنيهاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه، مهارتهاي چابکي، تعادل ايستا و تعادل پوياي خود را پيشرفت دهند. اين تفاوت در سطح احتمال P?0.05 معنادار بود. علاوه بر اين، مقايسه انفرادي تعادل ايستا، تعادل پويا و چابکي گروه آزمايش و گواه نشان داد که اين عاملها، در گروه آزمايش در سطح P?0.05تاثير معناداري داشتند. همچنين بين نمره هاي پس آزمون چابکي و تعادل ايستا، همچنين چابکي و تعادل پويا گروه آزمايش رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |