پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 5:02 PM
8 : المپيک تابستان 1387; 16(2 (پياپي 42)):87-96. |
مقايسه ادراک شايستگيهاي جسماني دانشجويان فعال و غيرفعال: نقش جنسيت و ترکيب بدني |
بيات حميد*,فرخي احمد,گائيني عباس علي |
* دانشگاه تهران |
هدف از تحقيق حاضر عبارت است از مقايسه ادراک شايستگيهاي جسماني دانشجويان فعال و غيرفعال با توجه به جنسيت آنان، همچنين بررسي ارتباط بين ترکيب بدني با ادراک شايستگيهاي جسماني، تعداد 107 دانشجوي دختر و پسر فعال و غير فعال 18-28 ساله به طور تصادفي ساده از بين دانشجويان دانشگاه تهران انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات در تحقيق حاضر از دو پرسش نامه ارزيابي فعاليت بدني، جهت ارزيابي فعال و غيرفعال بودن فرد و پرسش نامه خود توصيفي بدني (شامل سه خرده مقياس چربي بدني، ظاهر بدني، و کل بدن) در تعيين ميزان ادراک فرد از شايستگي هاي جسماني خود استفاده شد. همچنين، براي ارزيابي ترکيب بدني، دستگاه Inbody (دستگاه آناليز کننده ترکيب بدني) استفاده شد. روش آماري مورد استفاده عبارت بود از آزمون تحليل واريانس دو راهه (2-Way ANOVA) و ضريب همبستگي پيرسون. نتايج نشان داد فعاليت بدني و جنسيت و تعامل فعاليت بدني و جنسيت تاثير معناداري بر ادراک فرد از شايستگي هاي جسماني خود دارد (P<0.05). به عبارت ديگر، افراد فعال در مقايسه با افراد غيرفعال، و پسران در مقايسه با دختران، نگرش مثبت تري نسبت به شايستگي هاي جسماني خويش داشتند. همچنين، نتايج همبستگي نشان داد بين ادراک فرد از شايستگي هاي جسماني خود با عوامل چاقي (شاخص توده بدن، WHR، درصد چربي بدن) رابطه معکوس و معناداري وجود دارد (P<0.05). |
كليد واژه: ادراک بدني، ترکيب بدني، فعاليت بدني |
نسخه قابل چاپ |