پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 4:48 PM
9 : المپيک پاييز 1388; 17(3 (پياپي 47)):105-116. |
بررسي انگيزه هاي داوطلبي در ورزش |
اندام رضا*,همتي نژاد مهرعلي,حميدي مهرزاد,رمضاني نژاد رحيم,كاظم نژاد انوشيروان |
* دانشگاه گيلان |
براي جذب داوطلبان در سازمان هاي ورزشي، شناخت انگيزه هايي که مشارکت آنها را تسهيل مي کند الزامي است. بنابراين، هدف از اين مطالعه عبارت است از بررسي انگيزه هاي داوطلبي در ورزش. روش تحقيق توصيفي و از نوع هم بستگي است. جامعه آماري تحقيق حاضر دانشجويان داوطلب درانجمن هاي ورزشي دانشگاه هاي ايران بودند که بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي، تعداد 360 نفر از 20 دانشگاه کشور نمونه آماري تحقيق انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته اي بود که روايي صوري و محتوايي آن را گروهي از اساتيد صاحب نظر دانشگاه تاييد کردند. براي محاسبه پايايي ابزار از روش آلفاي کرونباخ استفاده شد (a=0.91). براي تجزيه و تحليل داده ها، روش تحليل عاملي با چرخش واريماکس به کار رفت. بر اساس تحليل عاملي 39 متغير در هفت گروه شغلي، مادي، خودگرايي، هدف مند، اجتماعي، حمايتي، و تعهد قرار گرفتند. در مقياس پنج ارزشي ليکرت، ميزان اهميت متغيرها از ديدگاه آزمودني ها بررسي شد. بر اين اساس «تجارت داوطلبي به عنوان يک سابقه کاري خوب برايم محسوب مي شود.» با ميانگين 4.17±0.76 با اهميت ترين آيتم و «داوطلب شدن و ارايه خدمات در انجمن هاي ورزشي باعث کسب اعتبار مي گردد.» با ميانگين 2.33±1.14 کم اهميت ترين متغير انتخاب شد. بنابراين، سازمان ها مي بايست در هنگام جذب و گزينش داوطلبان به اين انگيزه ها توجه نمايند. در پايان نيز پيشنهادهايي به مديران ورزشي مطرح شده است. |
كليد واژه: انگيزه هاي شغلي، دانشجويان، داوطلبي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |