پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 4:47 PM
6 : المپيک پاييز 1388; 17(3 (پياپي 47)):65-74. |
مقايسه تاثير فيزيولوژيکي حمل سه مدل مختلف ارگونوميکي از کيف هاي مدرسه اي در دانش آموزان |
حسيني سيدحسين*,دانشمندي حسن,رحماني نيا فرهاد |
* دانشگاه گيلان |
هدف پژوهش حاضر عبارت است از مقايسه تاثير حمل سه مدل مختلف ارگونوميکي از کيف هاي مدرسه اي شامل کوله پشتي، شانه اي، و دستي بر ضربان قلب (HR)، فشار خون سيستولي (SBP) و دياستولي (DBP)، انرژي مصرفي (EE) و تهويه دقيقه اي (VE) در دانش آموزان پسر 13-12 ساله. 15 دانش آموز کيف هايي معادل %10 وزن بدن خود را به مدت 15 دقيقه و با سرعت 1.1 متر بر ثانيه روي تريدميل حمل کردند. اندازه گيري HR، EE، و VE با دستگاه گاز آنالايزر و اندازه گيري SBP و DBP با فشارسنج ديجيتالي صورت گرفت. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از ANOVA با اندازه گيري هاي مکرر، آزمون t هم بسته و آزمون تعقيبي LSD نشان داد که هنگام حمل کيف دستي، SBP، EE و VE به طور معناداري بيشتر از حمل کوله پشتي بود (P=0.000). همچنين، SBP هنگام حمل کيف شانه اي، نيز به طور معناداري بيشتر از کوله پشتي بود (P<0.02). بين حمل کوله پشتي و وضعيت بدون کيف، تفاوت معناداري مشاهده نشد. لذا توصيه مي شود براي حمل وسايل آموزشي مدرسه از کوله پشتي استفاده شود. |
كليد واژه: استانداردهاي ارگونومي، آثار فيزيولوژيکي، دانش آموزان، کيف مدرسه |
نسخه قابل چاپ |