پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 9:56 PM
1 : زبان و ادبيات عربي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني مشهد) پاييز و زمستان 1389; 2(3/2/165):1-22. |
تسهيل نحو در پرتو آموزش |
حسيني سيدمحمدباقر*,خسروي راضيه |
* گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه فردوسي مشهد |
قواعد نحوي در زبان عربي از ارکان مهم آموزش اين زبان به شمار مي آيد. اما اين امر پيوسته با مشکل پيچيدگي قواعد روبرو بوده است. بدون شک عوامل متعددي در مشکل بودن آموزش و فراگيري قواعد نحوي دخيل است. از جمله اين عوامل مي توان به خشک و بي روح بودن اين ماده آموزشي، قديمي بودن روش هاي تدريس، عدم توجه به هدفمندي تعليم و تعلم آن اشاره کرد. علاوه بر اين طبيعت نحو به خودي خود داراي نوعي تحليل فلسفي و اصطلاحات و جزئيات فراوان است که فهم آن را نه تنها براي فراگيران بلکه براي مدرسان نيز با مشکل مواجه کرده است. از اين رو ساده کردن نحو براي آموزش آن ضرورتي اجتناب ناپذير است. البته، تلاش هايي از گذشته تا حال به اين منظور صورت گرفته است. با توجه به اهميت مساله، اگر تسهيل بدون قاعده و بي توجه به مباحث آموزشي و تربيتي انجام پذيرد راه به جايي نخواهد برد. براي اين منظور بايد از علوم زبان شناسي و فن آموزش نيز بهره برد. اين مقاله در پي آن است تا از خلال مطالب مورد بحث به اين سوالات پاسخ دهد: تلاش هايي که از گذشته تا حال در جهت تسهيل نحو انجام گرفته تا چه حد با مفهوم اجرايي تسهيل آموزش انطباق دارد؟ چه راهکارهايي براي ساده سازي آموزش نحو پيشنهاد مي شود تا به نتيجه مطلوب دست يابد؟ |
كليد واژه: نحو، تسهيل، آموزش، يادگيرنده |
نسخه قابل چاپ |