0

بانک مقالات زبان و ادبیات عربی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات عربی
پنج شنبه 31 فروردین 1391  3:51 PM

 5 : الجمعيه الايرانيه للغه العربيه و آدابها فصيله محكمه پاييز 1389; 6(16):73-96.
 
عنوان عربي: دور الاستراتيجيات والتقيات التعليمية في تدريس مادة الصرف و النحو (عنوان فارسي: نقش راهبردها و فنون آموزشي در تدريس صرف و نحو عربي)
 
پورجمشيدي مريم*,افضلي زهرا
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه بو علي سينا
 
 

چکيده عربي:
التعليم نشاط دقيق، مهني، متقن يهدف إلي إنشاء التعلم الثابت والبليغ. نوع التعلم الذي قد إنقسم إلي ثلاث مستويات:التذکار، الادراک والاستخدام، يعد متقلبا رئيسيا وأساسيا في التعليم الناجح والاثير. کل واحد من هذه المستويات الثلاثة في حاجة الي الافادة من الاستراتيجيات والتقنيات الخاصة حسب جوهرها. هذه الاستراتيجيات والتقنيات صالحة للاستعمال علي شاکلة اعتيادية، اتصالية واغنائية.تستعمل الاعتيادية بغية التقديم، الممارسة و الارتکاس و تستخدم الاتصالية والاغنائية لاجل تدعيم التعلم و تزيده. يتطلب کل نوع من انواع المحتويات توظيف التقنيات الخاصة به حسب المستويات الثلاثة السالفة الذکر وإلا لاتتحقق نتيجة نافعة و مرجوة للتعليم کما ينبغي. کذلک سيتحسن تعليم ماده الصرف والنحو و تعلمها بالنظر للمستويات الثلاثة المذكورة آنفا و باستخدام الاستراتيجيات والتقنيات في مکانها و موقعها اللذين يناسبانها.

چکيده فارسي:
آموزش فعاليتي دقيق، حرفه اي و ماهرانه است که هدف نهايي آن ايجاد يادگيري پايدار و عميق است. نوع يادگيري يک متغير عمده و اساسي در آموزش موفق و موثر محسوب مي شود که در سه سطح به خاطر سپاري، ادراک و به کارگيري تقسيم شده است. هر يک از اين سه سطح بر اساس ماهيت خود، نيازمند بهره گيري از راهبردها و فنون آموزشي خاصي است. اين راهبردها و فنون به شکل عادي، رابطه اي و پر بارسازي قابل استفاده اند. راهبردها و فنون عادي به منظور ارائه، تمرين و بازخورد و راهبردها و فنون رابطه اي و پربارسازي جهت تقويت و افزايش يادگيري به کار گرفته مي شوند. آموزش هر نوع محتوايي بر اساس سه سطح مذکور (به خاطر سپاري، ادراک و به کارگيري) مستلزم بهره گيري از فنون خاص خود است، در غير اين صورت، نتيجه آموزش چندان مطلوب و مفيد نخواهد بود. محتوي درس صرف و نحو عربي نيز با در نظر گرفتن سه سطح مذکور و با به کارگيري راهبردها و فنون آموزشي هر يک در جايگاه و موقعيت مناسب خود مي تواند ياددهي و يادگيري اين درس را بهبود بخشد.

 
كليد واژه: كليد واژه عربي: التذکار، الادراک، الاستخدام، الصرف و النحو (كليد واژه فارسي: صرف و نحو، به خاطرسپاري، ادراک، به کارگيري)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها