پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 11:18 PM
10 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان و پاييز 1379; 43(176-175):257-289. |
كاربرد دو بعد عيني و ذهني مدل همخواني فرد – محيط P-E) Fit) در استرس معلمان تبريز و بازتابهاي آن در عوارض جسمي و رواني آنان |
گروسي فرشي ميرتقي,طباطبايي سيدمحمود |
استرس براساس ديدگاههاي مختلفي مورد بررسي قرار گرفته است. يکي از اين ديدگاههاي مدل همخواني فرد – محيط است که از مهمترين ديدگاههاي موجود مي باشد. در اين تحقيق سعي شده است اين مدل در ميان معلمان تبريز به کار گرفته شود، تا نکويي بر ارزش آن مورد ارزيابي قرار گيرد. به اين منظور 976 نفر از معلمان مقاطع مختلف تحصيلي (656 نفر زن و 330 نفر مرد) پرسشنامه محقق ساخته اي را تکميل نمودند. علاوه بر آن مديران مدارس انتخابي نيز 196 پرسشنامه راجع به معلمان تکميل نمودند. نتايج به دست آمده حاکي است که ناهمخواني معلمان با محيط شغلي تاثير قابل ملاحظه اي در فشار رواني و عوارض جسمي و رواني آنان دارد. علاوه بر آن، اين بررسي نشان مي دهد که اظهارات مديران در مورد عدم همخواني فردي – محيطي معلمان با اظهارات خود معلمان تفاوت بارزي دارد و ديدگاههاي متفاوتي را در اين زمينه نشان مي دهد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |