پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 11:03 PM
5 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان و پاییز 1381; 45(184-183):127-162. |
بررسي رابطه جدايي هاي موقت روزانه مادر - كودك با شكل گيري دلبستگي و مشكلات رفتاري كودكان |
خانجاني زينب* |
* گروه روانشناسي دانشگاه تبريز |
براي بررسي رابطه جدايي هاي موقت روزانه مادر - کودک با تحول دلبستگي و وضعيت رفتاري/ اجتماعي کودکان طيف سني 4.11-4.0 ساله، 208 زوج مادر - کودک از مناطق متوسط اقتصادي - اجتماعي شهر تهران انتخاب شدند. کودکان بر اساس تاريخچه جدايي کودک از مادر، سطح اقتصادي - اجتماعي، ميزان تحصيلات و شغل مادران برگزيده شدند. به منظور به دست آوردن اطلاعات، پژوهش در سه محور مادر - کودک - مربي اجرا شد. مادران به فهرست رفتاري کودکان مک گوار و ريچمن (1986) (فرم والدين)، کودکان به آزمون اضطراب جدايي اسلو و همکاران (1988) و مربيان کودک به فهرست رفتاري کودکان مک گوار و ريچمن (فرم مربي) و مقياس توانايي سازش اجتماعي کودکان پيش دبستاني لوين و همکاران (1969) پاسخ دادند. نتايج نشان داد که کودکان کمتر از 3 سال که بيشتر از 35 ساعت در هفته تحت مراقبت غير مادرانه قرار مي گيرند در معرض خطر ناايمني دلبستگي و مشکلات رفتاري/ اجتماعي (از ديد مربي و نه مادر) قرار دارند. يافته ديگر پژوهش آشکار ساخت که نوع مراقبت (خويشاوندي - مهد کودکي) با شکل گيري دلبستگي/ رفتاري کودک رابطه ندارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |