پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 11:03 PM
4 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) تابستان و پاییز 1381; 45(184-183):101-126. |
بررسي رابطه عزت نفس با پيشرفت تحصيلي دانشجويان علوم پايه و علوم انساني مراكز تربيت معلم |
حسيني نسب سيدداوود,وجدانپرست حسين |
مقاله حاضر پژوهشي است که به بررسي و مقايسه عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان علوم پايه و علوم انساني مراکز تربيت معلم پرداخته است. براي انجام اين تحقيق با توجه به فرضيه ها و سوالات مطرح شده، از روش پيمايشي و همبستگي استفاده شده است. از روشهاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و آزمون T براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده و محاسبات آماري با نرم افزار SPSS انجام شده است. افراد مورد مطالعه 329 دختر و 168 پسر از رشته هاي علوم پايه و علوم انساني مراکز تربيت معلم اند که با روشهاي نمونه گيري تصادفي طبقه اي و تصادفي خوشه اي انتخاب شده اند. جمع آوري اطلاعات از طريق دو پرسشنامه اطلاعات فردي و تحصيلي و فرم کوتاه عزت نفس کوپراسميت که شامل 35 سوال است صورت گرفت. نتايج به دست آمده، نشان مي دهد که بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان مراکز تربيت معلم رابطه معناداري وجود دارد. بدين معنا که حداقل با 99 درصد اطمينان مي توان قضاوت کرد که بين نمره عزت نفس و نمره پيشرفت تحصيلي دانشجويان مراکز تربيت معلم يک رابطه واقعي و معتبر وجود دارد. هر چه نمره عزت نفس دانشجويان بالاتر است انتظار مي رود که پيشرفت تحصيلي آنان نيز بيشتر باشد. ميان عزت نفس دانشجويان دختر و پسر مراکز تربيت معلم تفاوت معناداري مشاهده نشد؛ در حالي که بين پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر و پسر مراکز تربيت معلم تفاوت، معني دار است، بدين معني که پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر از دانشجويان پسر بيشتر است. همچنين بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان علوم پايه و علوم انساني تفاوت معني داري مشاهده نشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |