پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 11:01 PM
8 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) بهار 1382; 46(186):149-167. |
مقدمه اي بر فلسفه آموزش و پرورش |
القرايي سلطان* |
* گروه علوم تربيتي دانشگاه تبريز |
در اين مقاله نگارنده، در وهله اول مي خواهد مقام و مرتبه فلسفه را در زندگي انسان تبيين كند و در مرحله دوم فلسفه آموزش و پرورش را با اتكا به واقعيتها و به دور از كلي گوييها و بحثهاي انتزاعي متداول براي ما بيان نمايد. بدين معني كه روشها و هدفهايي كه در تعليم و تربيت انتخاب مي كنيم اگر مبتني بر صداقت علمي و شناخت صحيح انسان و تاريخ وي باشد به خلاقيتهاي انسان منتهي خواهد شد، وگرنه در تحت فشار تناقضات و تعارضات گفتاري و رفتاري خشك، هم خود و هم ديگران را خسته خواهيم كرد. بنابراين آموزش و پرورش در تعيين فلسفه خود بايد اعمال و خصوصيات انسان موجود در جهان محسوس را معيار قرار دهد و از ترسيم ايده آلهايي كه در ذهن بسيار جالب و دل انگيز است ولي دست يافتن به آنها دشوار و بلكه محال مي نمايد، پرهيز كند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |