0

بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391  10:47 PM

 6 : نشريه دانشکده ادبيات و علوم انساني (تبريز) زمستان 1383; 47(193 (ويژه نامه ادبيات)):131-152.
 
سه منظومه گويشورانه در شعر معصر
 
جلالي پندري يداله*
 
* گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد
 
 

سرودن شعر به گويشهاي محلي در شعر کلاسيک فارسي گستردگي چنداني نداشته و شاعران همواره اشعار خود را به زبان فارسي دري که زبان معيار شعر فارسي به شمار مي آمده، مي سروده اند. اگر از فهلويات بابا طاهر بگذريم، درگلستان سعدي و مثلثات او و همچنين در ديوان حافظ ابيات اندکي به گويش قديم شيراز مي توان ديد. در شعر معاصر فارسي، استفاده از شعر گويشورانه بيشتر در ميان شاعران کلاسيک معاصر و به عنوان نوعي «تفنن» ديده مي شود اما در سال 1306 نخستين کوشش در پيوند دادن اشعار عاميانه با شعر گويشورانه به وسيله ملک الشعرا بهار انجام گرفت و بعدا در سال 1332 شاملو با سرودن منظومه «پريا» کوشش بهار را به اوج رساند. منظومه «قصه دختراي ننه دريا» چند سال بعد سروده شد و فروغ فرخزاد با تاثيرپذيري از شاملو منظومه «به علي گفت مادرش روزي» را درفاصله سالهاي 38 تا 42 سرود. هر سه منظومه داراي پيامهاي اجتماعي براي مخاطبان بزرگسال بودند اما بعدا برخي از آنها به سبب زبان گويشورانه و لحن کودکانه اي که در آنها وجود داشت در زمره ادبيات کودکان نيز به شمار آمدند.

در اين مقاله پس از بحث درباره سابقه شعر گويشورانه به بررسي سه منظومه مزبور پرداخته مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها