پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 2:30 PM
1 : مطالعات ادبيات كودك بهار و تابستان 1389; 1(1):11-30. |
خوبي نامه، اندرز نامه اي قديمي و ناشناخته |
ايرج پور محمدابراهيم* |
* دانشگاه پيام نور |
سير تاريخي ادبيات کودک در زبان فارسي نشان مي دهد که از ديرباز و حتي پيش از اسلام آثاري با محوريت کودکان به رشته تحرير در آمده است که البته بيش از همه جنبه پند و اندرز در آن ها ديده مي شود، از آن جمله مي توان به اندرز آذرباد مهرسپندان (تفضلي،182:1377 ) و يا پس دانشن کامگ (همان، 164) اشاره کرد. توجه به کودکان در آثار پس از اسلام نيز چه به صورت کتاب مستقل و چه به طور اشاره وار و گذرا ادامه داشت که براي نمونه به قابوس نامه عنصرالمعالي، نصاب الصبيان ابونصر فراهي، بهارستان جامي، گلستان سعدي و بسياري ديگر از اين دست آثار مي توان اشاره کرد. اما گرايش بيش از پيش به ادبيات کودک در عصر قاجار به چشم مي خورد. در اين هنگام اندک اندک به گونه هاي مختلف ادبيات کودک رايج توجه شد و از اين ميان مي توان به ترجمه آثار غربي، ساده نويسي داستان هاي کهن مانند کليله و دمنه و مرزبان نامه، کتاب هاي درسي و اندرزنامه ها براي کودکان اشاره کرد. |
كليد واژه: ادبيات کودک، اندرزنامه، خوبي نامه، ملا علي گنابادي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |