پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 2:28 PM
6 : مطالعات ادبيات كودك بهار و تابستان 1390; 2(1):145-165. |
بررسي رابطه کتاب خواني و رشد اجتماعي در دانش آموزان |
ظهيري ناو بيژن*,رجبي سوران |
* دانشگاه محقق اردبيلي اردبيل |
هدف اصلي اين مطالعه، بررسي رابطه کتاب خواني و رشد اجتماعي دانش آموزان است. جامعه آماري اين پژوهش همه دانش آموزان دختر و پسر پايه پنجم ابتدايي و سوم راهنمايي ناحيه 1 و 2 آموزش و پرورش اردبيل در سال تحصيلي 89-1388 بودند. حجم نمونه اين مطالعه 640 نفر بود که به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد. ماهيت موضوع و اهداف مطالعه ايجاب مي کرد که از روش تحقيق همبستگي استفاده شود. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون رشد اجتماعي و تست ريون است. نتايج تحليل هاي آماري نشانگر آن بود که در دانش آموزان کلاس پنجم مطالعه کتاب ها و مجلات تخيلي، تاريخي و ورزشي پيش بيني کننده مثبت و کتاب هاي پليسي پيش بيني کننده منفي و معنادار رشد اجتماعي بود و در دانش آموزان سوم راهنمايي نيز کتاب ها و مجلات علمي و ورزشي پيش بيني کننده مثبت و کتاب هاي شعر پيش بيني کننده منفي و معنادار رشد اجتماعي بود. هم چنين تفاوت هاي جنسيتي نيز در مطالعه کتاب ها به دست آمد. |
كليد واژه: دانش آموز، رشد اجتماعي، کتاب خواني |
![]() |
نسخه قابل چاپ |