پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 10:30 AM
ادب و زبان (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان) بهار 1388; جديد(25 (پياپي 22)):33-53. |
مقدمه اي بر منظومات (شعر تعليمي) عصر عباسي |
حسيني سيدمرتضي* |
* دانشگاه تربيت معلم سبزوار |
شعر تعليمي از لحاظ ويژگيهاي فني با شعر برخاسته از احساس و خيال متفاوت است. قالب آن شعر، و محتواي آن علم است. نه عنصر خيال و عاطفه شعر را داراست و نه گستردگي و دقت علم را؛ اما اين بدان معنا نيست که خالي از فايده نيز هست؛ زيرا اولين و اصلي ترين ويژگي آن، حفظ و نگهداري علوم از آفت فراموشي است. ميراث قديم ادبيات عربي دربردارنده اين نوع از انواع شعر نيست و بايد ريشه هاي آن را در دوران امويان جستجو کرد. شاعران و علماي عصر عباسي با استمداد از منظومه هاي اموي و به فضل اطلاع يافتن از گنجينه هاي ادبي و علمي ملتهاي ديگر، باعث شکوفايي شعر نظم شدند. شمار منظومات بسيار است تا جايي که فهرست آنها توسط مجلدي بزرگ قابل ذکر است. |
كليد واژه: شعر تعليمي، عصر عباسي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |