پاسخ به:بانک مقالات زبان و ادبیات فارسی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 9:13 AM
2 : ادب پژوهي تابستان 1386; 1(2):49-76. |
مباني سبک شناسي شعر |
سميعي گيلاني احمد* |
* فرهنگستان زبان و ادب فارسي |
در سبك شناسي شعر سه عنصر سبك، شعر و، به تبع آن، زبان مندرج است. اين هر سه مفاهيمي سيال و دستخوش تحول اند. نوآوري در سبك با انتخاب يا هنجارگريزي و يا هر دو مقارنه دارد. لذا مطالعه سبكي بايد مسبوق به آگاهي از هنجار و كدهاي پيشيني يا دستگاه وسايل باشد؛ يعني نخست بايد ديد كه شاعر در كدام چارچوب زباني و سنتي جاي گرفته، كدام امكانات زباني و بياني و ساختاري در دسترس اوست تا سپس بازشناخت كه از اين امكانات چه عناصري را برگزيده، در آنها چه تصرفاتي كرده و نقش اين تصرفات در پيام او چيست. در اين نوشتار، ضمن تاکيد بر ثابت ماندن مفهوم سبک به رغم تحول و تطور آن، از مباحثي چون مفاهيم مربوط به سبک، بازشناسي عناصر سبکي، سبک شناسي علمي، رابطه مکتب و سبک، نسبت ميان سبک و ذهنيت؛ نقش سبک شناسي در مطالعه زبان ادبي؛ سبک جمعي و سبک شخصي و سبک به عنوان ابزار فرديت ساز گفت و گو مي شود. |
كليد واژه: سبك، زبان معيار، زبان شناسي، زيباشناسي، شعر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |