0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:58 AM

 5 : اخلاق در علوم و فناوري زمستان 1385; 1(1):47-54.
 
آموزش هاي ژنتيکي؛ بررسي تاثير واحد درس ژنتيک بر آگاهي و نگرش دانشجويان نسبت به مشاوره ژنتيک و سقط درماني
 
قاسمي نسرين*,آيت الهي جمشيد,طيبي نعيمه
 
* گروه ژنتيک پزشکي، دانشگاه پزشکي شهيد صدوقي يزد
 
 

مشاوره ژنتيک ارتباطي بين مشاور با بيمار و يا خانواده اوست که سعي در کاهش خطر وقوع اختلال ژنتيکي در فرد يا افراد خانواده او دارد. هدف مشاوره ژنتيک، تشخيص بيماري، توضيح مراحل بيماري به مشاوره شونده و بيان عوارض احتمالي آن و تعيين احتمال بروز مجدد در خانواده و نحوه پيشگيري از تکرار آن از طريق سقط انتخابي جنين است. به دليل رشد سريع علم ژنتيک در پزشکي، اين امر مسلم است که پزشکان عمومي به عنوان خط مقدم خدمات پزشکي بايد براي ارايه خدمات اوليه ژنتيک بالاني آماده باشند. با توجه به اهميت و حساسيت اين موضوع، هدف اين مطالعه ارزيابي اگاهي و نگرش دانشجويان پزشکي در مود جنبه هاي اخلاقي مشاوره ژنتيک و همچنان سقط جنين انتخاب قبل و بعد از گذراندن واحد ژنتيک است.
200 دانشجوي پزشکي که نيمي از آنها واحد ژنتيک را گذرانده بودند (گروه A) و بقيه هنوز اين واحد را نگرفته بودند (گروه B) بعد از طي آموزشهاي لازم پرسشنامه مخصوص اين مطالعه را تکميل کرده اند. پاسخ به هر سوال شامل گزينه هاي صحيح و غلط بود که دانشجويان بايد همه گزينه هاي صحيح را انتخاب مي کردند. همه جوابهاي داده شده، از طريق تست آماري کاي اسکوار مورد ارزيابي قرار گرفت. اين مطالعه نشان داد آگاهي و نگرش افراد شرکت کننده در مورد موضوع مطرح شده قبل از گذراندن واحد ارزيابي قرار گرفت. اين مطالعه نشان داد آگاهي و نگرش افراد شرکت کننده در مورد موضوع مطرح شده قبل از گذراندن واحد ژنتيک در حد بسيار پاياني بوده است و حتي بعد از گذراندن اين واحد معلومات آنها افزايش قابل توجهي نداشته است. اکثريت اين دانشجويان سقط جنن غير طبيعي را مناسب ترين راه حل دانسته اند در حالي که بدون هيچ گونه رحم و شفقتي اين تصميم گيري انجام شده است.
ژنتيک پزشکي به طور سريع در حال پيشرفت است و در آينده نه چندان دور اميد است بسياري از اختلالات ژنتيکي قابل پيش گيري باشند. بنابراين آموزش کافي در جهت بالا بردن آگاهي و نگرش کارکنان بهداشتي به ويژه پزشکان در مورد اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 
كليد واژه: اصول اخلاقي، مشاوره ژنتيک، سقط جنين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها