0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:57 AM

9 : اخلاق در علوم و فناوري زمستان 1385; 1(1 (ويژه نامه اخلاق پزشکي)):91-98.
 
در آمدي بر دانش و حرفه اخلاق زيست- پزشكي
 
شادي حيدر*
 
* مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي تهران
 
 

مسايل اخلاق زيست- پزشكي از ابتداي تاريخ پزشكي و فعاليت هاي زيستي بشر مطرح بوده ولي از دهه 1960 به اين سو و با گسترش تكنولوژي هاي نوين پزشكي، اخلاق زيست- پزشكي به عنوان يك حوزه معرفتي ميان رشته اي و يك حرفه ظهور كرد.
عليرغم گسترش روز افزون فعاليت هاي علمي و حرفه اي اخلاق زيست- پزشكي، هنوز درباره تحصيلات و مهارت هاي لازم، كاركردها و وظايف، مراجع ذي صلاح براي صدور گواهي نامه و سازوكار ارزيابي و نظارت بر فعاليت اعضاي اين حرفه سوالات زيادي وجود دارد. اين مقاله تلاشي براي جواب دادن به برخي از اين سوالات مي باشد.
روش تدوين اين مقاله مبتني بر جست و جو در منابع كتابخانه اي و اينترنتي است. براي شناسايي منابع با استفاده از واژه هاي
bioethics, medical ethics, biomedical ethics, bioethicist در موتور جست و جوي google، و كتابخانه مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي به جست و جو پرداخته شد.
نتايج به دست آمده از جست و جوي منابع الكترونيك با كليد واژه هاي مربوطه نشان مي دهد كه اخلاق زيست- پزشكي عليرغم نوپا بودن، ادبيات فربهي داشته و ميزان روزافزوني آن نيز بسيار بالاست. وجود بيش از
4.000.000 نتيجه براي جست و جوي واژه bioethics و 269 هزار نتيجه براي جست و جوي واژه bioethicist در Google حكايت از شكل گيري اين دانش و حرفه دارد. از اواخر قرن بيستم متخصصان و مراكز آموزش، پژوهش و مشاوره اخلاق زيست- پزشكي در كشورهاي توسعه يافته ظهور كردند و هم اكنون مراكز دانشگاهي، مراكز حكومتي دخيل در سياست گذاري بهداشتي، مراكز درماني و بيمارستان ها، شركت هاي داروسازي وساير كارخانه هاي توليد كننده محصولات مرتبط با زيست، متخصصان اخلاق زيست- پزشكي استخدام مي كنند.
در كشورهاي توسعه يافته اخلاق زيست- پزشكي رشد چشم گيري داشته و به عنوان دانش و حرفه نهادينه شده اند. كارشناس اخلاق زيست- پزشكي در چهار محور آموزش، پژوهش، مشاوره و نظارت فعاليت مي كند. در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران نيز نشانه هايي از تلاش براي ايجاد نظام و سازمان هاي اخلاقي زيست- پزشكي بومي و ظهور دانش و حرفه ي اخلاق زيست- پزشكي وجود دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها