0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:52 AM

 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1386; 2(4-3):73-80.
 
اقدامات سوء علمي در فرآيند پژوهش هاي پزشکي و نگارش مقالات: مسووليت حرفه اي
 
زاهدي لادن ناز*
 
* فرهنگستان علوم پزشکي ايران
 
 

هدف: براي سازمان دهي و اولويت بندي تخصصي آثار علمي، پذيرش مسايل اخلاقي و ارزش اجتماعي فرآيند پژوهش و تبعات کاربردي آن نقش مهمي ايفا مي کند و به اين دليل که طيف وسيعي از افراد آکادميک دست اندرکار پژوهش هاي پزشکي هستند اقدامات سوء در پژوهش هاي علمي، چگونگي مديريت داده هاي پژوهش، و نويسندگي و انتشار مقالات مورد بررسي قرار مي گيرد.
روش: در اين مطالعه، با به کارگيري واژگان “scientific misconduct”, “medical research”, “integrity” 8 مقاله مرتبط در pubmed و 33 مقاله مرتبط در scholar google يافت و بررسي شد.
بحث: از يک سو، موسسات دست اندرکار پژوهش مسوول فراهم ساختن محيط مناسبي جهت محافظت از انجام درست پژوهش و برنامه ريزي و ارايه خط مشي هايي جهت مقابله با شواهد اقدامات سوء در پژوهش هستند و از سوي ديگر، در نشريات معتبر علمي اين تعريف براي اقدامات سوء علمي ملاک سنجش است: "جعل، تحريف، و سرقت تاليفات يا ساير اعمالي که با اعمال پذيرفته شده در زمينه ارايه طرح پيشنهادي، چگونگي اجراي طرح، و گزارش پژوهش در جامعه علمي مغايرت دارد."
بنابراين، جهت حصول اطمينان از محافظت از انجام درست پژوهش، بايد هم زمان به پيشگيري و کنترل پرداخت. جهت پيشگيري، پژوهشگر بايد از اصول محافظت از انجام درست پژوهش، از جمله ثبت و نگهداري داده ها، قوانين مربوط به اجراي پژوهش، نويسندگي مسوولانه، و تعارض منافع آگاهي يابد. همچنين، لازم است سازمان هاي مستقل از پيش تعريف شده جهت بررسي اقدامات نادرست علمي ايجاد شوند و علاوه بر نظارت بر ثبت به موقع و کامل مدارک پزشکي، به صورت مستمر و بدون قيد و شرط به کنترل کيفيت و چگونگي مديريت داده ها نظارت کنند.
نتيجه گيري: در کشور ما، فرهنگ سازي براي تمامي سطوح فراگيران و حتي اساتيد محترم حايز اهميت است و لازم است کيفيت انتشارات علمي براي تداوم موقعيت يا ارتقاي دانشگاهي جهت اعضاي هيات علمي نيز بازبيني شود. قطعا يک سيستم نظارت کننده توانمند مي تواند موجب کاهش اقدامات سوء علمي شود.

 
كليد واژه: اقدامات سوء علمي، محافظت از انجام درست پژوهش، نگارش مقالات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها