0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:40 AM

 4 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1388; 4(4-3):39-48.
 
رويکرد اخلاقي در توسعه پارکهاي علم و فناوري
 
خواستار حمزه*
 
* دانشکده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

زمينه: طي سالهاي اخير بر نقش و مسووليت هاي اجتماعي سازمانهاي دانش محور تاکيد فراواني شده است. پارک هاي علم و فناوري نيز از جمله سازمانهاي دانش محوري هستند که با هدف تجاري سازي دانش و حذف فاصله بين دانشگاه و جامعه به وجود آمده اند. هدف از مقاله حاضر بررسي مسووليت هاي اجتماعي و اخلاقي در فرايند توسعه پارکهاي علم و فناوري است.
روش کار: بدين منظور از روش تحليل محتوا استفاده شده و اسناد راهبردي (شامل بيانيه ماموريت ها و چشم اندازهاي سازماني) 16 پارک فعال در سطح جهاني مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: نتايج پژوهش حاکي از آن است که الگوي توسعه پارک هاي علم و فناوري در سطح جهان نشان دهنده حاکميت نوعي الگوي زباني سرمايه داري بر آنهاست که علم در خدمت منويات نظام سرمايه داري قرار مي گيرد. در انتهاي مقاله با تاکيد بر رويکرد اخلاقي به نقش سياستگذاران فناوري در تنظيم چشم اندازهاي مناسب جهت توسعه پارک هاي علم و فناوري در راستاي منافع عامه اشاره ميشود.
نتيجه گيري: با استفاده از يافته هاي اين پژوهش فرضيه بيطرفي دانش و فناوري نقد و مشاهده شد که ميزان توجه به مسووليت هاي اجتماعي پارک هاي منتخب در برابر اهداف تجاري سازي دانش بسيار اندک بوده است.

 
كليد واژه: پارک علم و فناوري، رويکرد اخلاقي، رويکرد کارآيي محور، سياستگذاري علم و فناوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها