0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:38 AM

 10 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):84-93.
 
رفتار مبتني بر اخلاق فردي و حرفه اي و خدمات پس از فروش
 
حميدي زاده محمدرضا,نكويي زاده مريم*
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

زمينه: هيچ شکي نيست که امروز اخلاق در اقتصاد، بازرگاني و صنعت يک موضوع اساسي است. در بين حوزه هاي عملياتي بازرگاني، بازاريابي و فروش بيشتر مورد انتقاد اخلاقي واقع شده اند. کارکنان خدمات پس از فروش تحت نظارت دايم و مستقيم نيستند. لذا توسط هزاران فرصت که ناشي از موقعيتشان است، با وسوسه هاي بيشتري جهت انجام رفتار غير اخلاقي مواجهه مي شوند. تصميمات کارکنان براي رفتار کردن به صورت اخلاقي يا غير اخلاقي توسط عوامل فردي و سازماني گوناگوني تحت تاثير قرار مي گيرد. در اين تحقيق اين عوامل تحت عنوان عوامل تعيين کننده رفتار اخلاقي فردي و حرفه اي در تعميرکاران شرکتهاي ايران خودرو و سايپا مورد مطالعه قرار گرفته است. عوامل فردي مورد بررسي شامل سن، تحصيلات و ارزشهاي اخلاقي و عوامل سازماني نيز شامل نظام پاداش و تنبيه، جو اخلاقي سازمان و ترک خدمت مي باشد.
روش کار: با توجه به ماهيت پژوهش، روش تحقيق در آن توصيفي و از نوع همبستگي است. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه 19 سوالي استفاده شده است. براي پاسخ به سوالات مطروح 165 نفر از تعميرکاران نمايندگيهاي مجاز ايران خودرو و سايپا در شيراز به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و تعيين کننده هاي رفتار اخلاقي با کمک آنها مورد آزمون قرار گرفت.
يافته ها: نتايج تحقيق نشان داد که ارزشهاي اخلاقي، نظام پاداش و تنبيه، جو اخلاقي سازمان و ترک خدمت، تعيين کننده هاي مهم رفتار اخلاقي هستند درحالي که سن و تحصيلات رابطه معناداري با رفتار اخلاقي نداشتند.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي تحقيق ضروري است مديران سازمانها با تاکيد بر عوامل فردي و سازماني جهت ارتقاي رفتار اخلاقي فردي و حرفه اي تلاش نموده و سازوکارهايي براي بهبود و تقويت آن در پيش گيرند.

 
كليد واژه: ارزشهاي اخلاقي، جو سازمان، رفتار اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها