0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:38 AM

9 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):74-83.
 
آسيب شناسي اخلاق حرفه اي در شركتهاي مشاور (معماري سازماني)
 
شيرمحمدي مهدي,اصغري زاده عزت اله*
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

زمينه: برون سپاري به عنوان مهمترين روش انجام طرحهاي توسعه اي سازمانها (به ويژه سازمانهاي دولتي) مي باشد. اين رويكرد در طرحهاي توسعه فناوري اطلاعات بسيار متداول است. هدف اين تحقيق استخراج و اولويت بندي موارد ناسازگار با اخلاق حرفه اي در مراحل آغازين، اجرا و پس از اجراي طرحهاي برنامه ريزي معماري سازماني مي باشد.
روش كار: در اين پژوهش از روش تحقيق آميخته استفاده شده است. با توجه به كمبود مطالعات در اين زمينه، در مرحله اول 3 سازمان داراي تجربه اجراي پروژه معماري سازماني، جهت استخراج موارد رفتارهاي مغاير اخلاق حرفه اي شركتهاي مشاور مورد بررسي قرار گرفتند. بر مبناي اطلاعات استخراج شده، پرسشنامه اي از موارد تنظيم گرديده و با روش نمونه گيري هدفمند ميان 35 نفر از کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات كه داراي تجربه مشارکت در طرحهاي معماري سازماني بودند، توزيع و 21 پرسشنامه تكميل شده دريافت شد. بر مبناي ميانگين نظرات پاسخ دهندگان، آسيبهاي شناسايي شده اولويت بندي شده و مبناي تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: بررسيهاي انجام شده از طريق مطالعات موردي منجر به شناسايي 20 مورد آسيب اخلاق حرفه اي در 3 دوره زماني پيش از آغاز، اجرا و پس از اجراي برنامه هاي معماري سازماني مرتبط در حوزه شركتهاي مشاور شد. نتايج ارزيابي پرسشنامه بيانگر درصد بالاي موافقت پاسخ دهندگان با موارد نقض اخلاق حرفه اي توسط شرکتهاي مشاور فناوري اطلاعات به ويژه در مراحل آغازين و پس از اجراي طرحها مي باشد.
نتيجه گيري: مبناي اصلي تصميمات و رفتارهاي شرکتهاي مشاور، بيش از آنكه مبتني بر حل مشكل سازمانها باشد، معطوف به تامين منافع اقتصادي خودشان است. بيشترين موارد رفتارهاي غيراخلاقي مربوط به موقعيتهايي است که منجر به کاهش هزينه ها و يا افزايش درآمد شده و نتايج اقتصادي براي مشاوران به همراه دارد. شركتهاي مشاور، منافع كوتاه مدت حاصل از طرحها را به منافع بلند مدت ارتباط با مشتريان و حسن شهرت در ميان شركتهاي مشاور و مشتريان ترجيح مي دهند
.

 
كليد واژه: اخلاق حرفه اي، شركت مشاور، فناوري اطلاعات، معماري سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها