0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:38 AM

7 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):57-66.
 
رابطه اخلاق و عدالت آموزشي با پرهيز از فريبکاري علمي
 
گل پرور محسن*
 
* گروه روانشناسي صنعتي و سازماني، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، اصفهان
 
 

زمينه: اخلاق در تحصيل علم و دانش از ديرباز محور توجه بوده، به ترتيبي كه مي توان گفت در كنار پشتكار و تلاش، رعايت اصول اخلاقي و انساني نيز از ضروريات مطرح در علم و تحصيل هستند. بر همين اساس هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه اخلاق و عدالت آموزشي با تعهد و فريبكاري علمي در دانشجويان است.
روش كار: پژوهش حاضر يك مطالعه همبستگي محسوب مي شود. جامعه آماري پژوهش، دانشجويان روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاههاي شهر اصفهان بودند كه از بين آنها 396 نفر به شيوه نمونه گيري آسان انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده كه همگي ساخته خود پژوهشگر بودند، شامل پرسشنامه اخلاق تحصيلي (با 8 سوال)، پرسشنامه عدالت آموزشي (شامل دو خرده مقياس عدالت و بي عدالتي با 28 سوال) و دو پرسشنامه تعهد و فريبكاري تحصيلي هر يك با 8 سوال بودند. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون واسطه اي مورد تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج به دست آمده نشان داد كه بين اخلاق تحصيلي با عدالت آموزشي رابطه مثبت، اما با بي عدالتي آموزشي و فريبكاري رابطه منفي معنادار وجود دارد. عدالت آموزشي نيز با فريبكاري، رابطه منفي و معنادار دارد. شواهد حاصل از تحليل رگرسيون واسطه اي نشان داد كه اخلاق تحصيلي، واسطه رابطه بين بي عدالتي آموزشي با فريبكاري است.
نتيجه گيري: شواهد حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد كه در حضور اخلاق تحصيلي، تاثير بي عدالتي آموزشي بر فريبكاري در دانشجويان تضعيف مي شود. اين نقش تضعيف كننده اخلاق تحصيلي بر فريبكاري از زمره موضوعاتي است كه بايد به طور جدي مدنظر قرار گيرد
.

 
كليد واژه: اخلاق تحصيلي، عدالت آموزشي، تعهد، فريبكاري، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها