0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:37 AM

 6 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):48-56.
 
ديدگاه اعضاي انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران نسبت به اصول اخلاق حرفه اي كتابداري
 
اسفندياري مقدم عليرضا*,حسنلو سكينه
 
* گروه كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان
 
 

زمينه: كتابداران، كارشناسان گردآوري و اشاعه اطلاعات هستند كه داشتن مهارتهاي تخصصي و علمي در اين خصوص براي آنان كافي نيست، بلكه مقدم بر آن برخورداري از خصوصيت والاي انساني و كردار اخلاقي است كه شايسته حفظ و توسعه مي باشد. از طريق اين كردارها مي توانيم تشخيص دهيم كه كتابداران و متخصصان اطلاع رساني، كارگزاران اخلاقي هستند و در مقابل خودشان و به طور كلي جامعه، احساس مسووليت مي كنند. از اين رو، اين پژوهش مي کوشد ديدگاه كتابداران عضو انجمن كتابداري و اطلاع رساني کشور را نسبت به اصول اخلاق حرفه اي کتابداران و اطلاع رسانان مورد بررسي قرار دهد.
روش كار: پژوهش حاضر از نوع كاربردي است که با روش پيمايشي توصيفي انجام گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش را كتابداران عضو انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران و 10 شاخه استاني انجمن خراسان، اصفهان، خوزستان، فارس، قم، لرستان، كرمانشاه، مازنداران، همدان و يزد تشکيل داده اند. تعداد جامعه آماري با توجه به آمار اخذ شده از انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران 1873 نفر بوده است. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شده است. مبناي اين پرسشنامه را برخي مولفه ها و شاخص هاي اخلاق حرفه اي موجود در متون مرتبط و منشورهاي اخلاق حرفه اي کتابداران تشکيل داده اند.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش جهت تنظيم اصول اخلاق حرفه اي کتابداران ايران به ترتيب، مولفه هاي مسووليت در برابر خود، مسووليت در برابر همكاران، مسووليت در برابر حرفه، مسووليت در برابر استفاده كنندگان، مسووليت در برابر سازمان، مسووليت در برابر جامعه، و مسووليت در برابر متخصصان ساير حرفه ها پيشنهاد شدند
.
نتيجه گيري: در پايان، قوانين اخلاقي نهايي مورد نظر كتابداران عضو انجمنهاي كتابداري و اطلاع رساني ايران در هفت مولفه که شامل 32 اصل مي باشد ارايه گرديده است.

 
كليد واژه: اصول اخلاق حرفه اي، قوانين اخلاقي، كتابداران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها