0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:36 AM

1 : اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1389; 5(2-1):1-6.
 
ملاحظات اخلاقي در مدلسازي
 
آذر عادل*,قره ولي لو مريم,هادي زاده ميلاد
 
* گروه مديريت، دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: ساخت، کاربرد، پيچيدگي و اهميت روزافزون مدلهاي تحقيق در عمليات، سوالات متعددي در خصوص معيارهاي اخلاقي، رابطه مناسب ميان سازندگان مدل و کاربران و مسووليت حرفه اي مدلسازان ايجاد نموده است. تحقيق در عمليات تخصصي است که فعالان آن نقش بسزايي در جامعه ايفا مي کنند. بنابراين بنيان گذاردن مبنايي اخلاقي و تسهيم فرهنگي مشترک ميان فعالان اين حوزه الزامي به نظر مي رسد.
روش كار: در اين مطالعه ضمن پرداختن به جايگاه نظامنامه هاي اخلاقي در مدلسازي، تلاش شده تا با توجه به روابط مختلف ميان تصميم گيرندگان، فعالان حوزه تحقيق در عمليات، مساله تصميم گيري، ابزارهاي پشتيبان تصميم، مدل و جامعه راهکارهايي به منظور غلبه بر دامهاي اخلاقي که محققان تحقيق در عمليات ممکن است در مسير انجام ماموريت در آنها گرفتار شوند، ارايه شود.
يافته ها: مطالعه حاضر با در نظر داشتن اصول مدلسازي و تحقيق در عمليات پاسخي شايسته به سوالات اخلاقي که بر اساس روابط موجود در مدل اوليه روابط اخلاقي ميان عناصر دخيل در فرايند مدلسازي شکل مي گيرند، ارايه مي نمايد.
نتيجه گيري: تدوين نظامنامه هاي اخلاقي، تسهيم فرهنگي مشترک ميان فعالان حوزه مدلسازي و پيروي از اصول انجام کار، گام نخست در عملکرد اخلاقيست. علاوه بر آن، مقابله با مشکلهاي اخلاقي نيازمند کسب آموزش هاي لازم در زمينه اخلاقيات است. چنين آموزشهايي مي توانند فعالان اين حوزه را در بنيانگذاري ارزشهاي اخلاقي خاص خود راهنمايي و زمينه را براي حرکت در مسير تعهداتشان فراهم نمايند
.

 
كليد واژه: اخلاق، مدلسازي، تحقيق در عمليات، نظامنامه اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها