0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:35 AM

 6 : اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1389; 5(4-3):47-56.
 
سنجش ملاحظات اخلاقي در حسابداري
 
جباري حسين,رحماني حليمه*
 
* گروه حسابداري، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

زمينه: در اين مقاله ابزار مقياس اخلاقي چند بعدي تعريف شده است. با استفاده از اين ابزار مي توان حساسيت اخلاقي، نيت اخلاقي و جهت گيري اخلاقي را اندازه گيري نمود. حساسيت اخلاقي به عنوان توانايي تصميم گيرنده براي شناخت مسايل اخلاقي موجود، براي تفسير موقعيت و براي درك اينكه چگونه عملکرد پيشنهاد شده مي تواند بر ديگران اثر گذارد معرفي شده است. جهت گيري اخلاقي به عنوان استنباط در مورد مکتبهاي اخلاقي که براي تشريح ابعاد اخلاقي مناسبتر به نظر مي رسند معرفي شده است. نيت اخلاقي به عنوان درجه اي از تعهدات مبتني بر عملکرد اخلاقي معرفي شده است. در اين مقاله، ابتدا مفاهيم اخلاق به طور کلي و اخلاق حسابداري به طور خاص مطرح و سپس ابزار مقياس اخلاقي چند بعدي معرفي شده است.
روش کار: در انجام اين تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده شده است. براي اين منظور متون و مقالات متعددي مطالعه و خلاصه اي از آنها ارايه شده است.
يافته ها: مطالعات و کارهاي بيشماري با استفاده از اين ابزار در زمينه ابعاد مختلف اخلاق و اندازه گيري آنها صورت گرفته که اين امر نشان از اهميت مباحث اخلاقي و ابزارهاي اندازه گيري آنها دارد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج حاصل از بررسي تحقيقات پيشين پيشنهاد مي شود براي تقويت ابعاد اخلاقي مختلف دانشجويان حسابداري آنها را از طريق آموزش با مباحث اخلاقي آشناتر نمود. لذا جهت افزايش حساسيت اخلاقي، نيت اخلاقي و جهت گيري اخلاقي حسابداران و حسابرسان لازم است بر آموزش مداوم و مستمر اخلاق حرفه اي تاکيد گردد.

 
كليد واژه: اخلاق، جهت گيري اخلاقي، حساسيت اخلاقي، مقياس اخلاقي چند بعدي، نيت اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها