0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:32 AM

1 : اخلاق در علوم و فناوري بهار 1390; 6(1):1-11.
 
اخلاق در پژوهش عمليات
 
آذر عادل*,خدامي سهيلا
 
* دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
 
 

زمينه: پژوهش عملياتي(OR) به ارتباط ميان الگوهاي علمي و کاربرد الگوها در زمينه هاي اجتماعي برمي گردد که در واقع در قلب قلمرو علم مديريت قرار دارد. اخلاق در پژوهش عملياتي به تازگي مطرح و جذابيت خاصي براي محققان اين رشته علمي فراهم نموده و اخيرا نيز مطالعات زيادي در اين حوزه انجام شده است. اکثر اين مطالعات ارتباط ميان الگوهاي OR و اخلاقيات را با توجه به عملکرد متخصص OR و زمينه اي که متخصص از اين الگوها استفاده مي نمايد مورد بررسي قرار داده اند.
روش کار: در اين مقاله مروري با توجه به مشکلات موجود در ارتباط ميان متخصص
OR با خريداران، تصميم گيرندگان و ذي نفعان و همچنين به منظور درک بهتر تاثير متقابل علوم اجتماعي، طراحي نهادي و تخصص برخي از چالشهاي مربوط به جنبه هاي اخلاقي OR بحث و بررسي شده اند.
نتيجه گيري: اين تحقيق نشان مي دهد که در حوزه
OR هيچ تجزيه و تحليل، الگوسازي و انتخاب ابزار تجزيه و تحليل به طور کامل از اخلاقيات مستثني نيست و در واقع بايستي مسايلي نظير ناسازگاري، غيرقابل مقايسه بودن و عدم اطمينان به حساب آورده شوند. همچنين پيچيدگي ارتباطات ميان ارزشهاي اخلاقي و شناسايي اهداف جمعي به درک چرايي اين مساله که مشکلات کارايي و تخصص در برابر تجزيه و تحليل اخلاقي قرار دارند، کمک مي کند. براي رفع اين مشکل انجمنها و موسسات پژوهش عملياتي توانسته اند در غالب اصول و راهنمايي اخلاقي، ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي را بيان کنند ولي به کارگيري اين اصول و راهنمايي اخلاقي در ايران نيازمند بومي سازي است.

 
كليد واژه: اخلاق، پژوهش عملياتي، الگوسازي، کارايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها