0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:31 AM

 6 : اخلاق در علوم و فناوري تابستان 1390; 6(2):47-58.
 
اخلاق در پژوهشهاي آموزشي و مولفه هاي آن
 
ساكي رضا*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، تهران
 
 

زمينه: پژوهش آموزشي به عنوان يكي از گسترده ترين حوزه هاي پژوهشي در علوم انساني، رسالت دشوار و حساس هدايت آموزش و پرورش را بر عهده دارد. رسالتي كه بيش از هر چيز با اصول و مباني اخلاقي مرتبط است. پژوهش آموزشي با رعايت موازين اخلاقي، صلاحيت لازم را براي انجام رسالت خود كسب مي كند.
روش كار: اين مقاله به صورت توصيفي- تحليلي و با مرور و تركيب سوابق موجود، نمايي از چارچوبهاي اخلاقي در حوزه تحقيقات آموزشي ارائه مي كند.
يافته ها: تعميم موازين اخلاقي علوم در حوزه تحقيقات آموزشي، سه حوزه اساسي از تدابير اخلاقي مورد نياز را همراه با اصول خود، فراروري پژوهشگران اين عرصه قرار مي دهد. الف) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت انسان در عرصه تعليم و تربيت ب) اصول ناظر بر حفظ شان و منزلت پژوهش در عرصه تعليم و تربيت پ) اصول ناظر بر حفظ حقوق حاميان ،سياستگذاران و ديگر كاربران پژوهش.
نتيجه گيري: پژوهش آموزشي به واسطه بستر خود - آموزش و پرورش - نقش برجسته اي در توسعه اخلاق و سلامت در جامعه بر عهده دارد و بنابراين بايد پيشتر، خود، از موازين سلامت و اخلاق بهره مند باشد. اين مقاله كوشيده است تا با طرح ضرورت توجه به اخلاق و ارزشمداري در حوزه پ‍ژوهشهاي آموزشي، چارچوبي براي تدوين منشور اخلاق در حوزه پژوهشهاي آموزشي ارائه نمايند.

 
كليد واژه: پژوهش آموزشي، اخلاق در پژوهش، اخلاق حرفه اي، اخلاق در علوم انساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها