0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:31 AM

2 : اخلاق در علوم و فناوري تابستان 1390; 6(2):13-21.
 
روابط ساده و تركيبي مولفه هاي معنويت با وفاداري در محيط كار
 
نادي محمدعلي*,گل پرور محسن
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، اصفهان
 
 

زمينه: اخلاق و معنويت از زمره موضوعات پژوهشي بسيار مهم براي محيطهاي كار محسوب مي شوند، چرا كه اين پديده ها، از عوامل اصلي اثرگذار بر رفتارهاي انسان محسوب مي گردد. بر همين اساس، هدف اصلي در اين پژوهش بررسي رابطه معنويت با وفاداري افراد در محيط كار در نظر گرفته شد.
روش كار: پژوهش حاضر يك پژوهش همبستگي است كه جامعه آماري آن را كاركنان ادارات و سازمانهاي يكي از وزارتخانه ها در شهر اصفهان در بهار 1388 تشكيل دادند. ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه 58 سوالي معنويت با يازده خرده مقياس و وفاداي با 7 سوال بوده است. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش از طريق ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تحليل قرار گرفت.
يافته ها: تمامي يازده خرده مقياس معنويت با وفاداري داراي رابطه معنادار هستند، ولي رابطه غفلت از تعالي و رشد و موانع معنويت با وفاداري منفي و معنادار بود. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نيز حاكي از آن بود كه در گام اول ارزشهاي معنوي و مذهبي با توان تبيين واريانس 29 درصد، در گام دوم ارزشهاي معنوي و مذهبي همراه با مسووليت در رشد شخصي با توان تبيين واريانس
36.2 درصدي و در گام سوم ارزشهاي معنوي و مذهبي، مسووليت در رشد شخصي و ارزشهاي مثبت واحد كاري با توان تبيين واريانس 40.6 درصدي با وفاداري داراي رابطه چندگانه معنادار هستند.
نتيجه گيري: شواهد به دست آمده در اين پژوهش حاكي از آن است كه ارزشهاي معنوي و مذهبي، مسووليت در رشد شخصي و ارزشهاي مثبت واحد كاري به ترتيب مهمترين ابعاد معنويت موثر بر وفاداري هستند. به اين جهت لازم است اين ابعاد براي افزايش سطح وفاداري كاركنان مورد تقويت قرار گيرند.

 
كليد واژه: معنويت، وفاداري در محيط كار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها