0

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:30 AM

 : اخلاق در علوم و فناوري تابستان 1390; 6(2):1-12.
 
تفاوت زن و مرد در انتخاب اولويتهاي اخلاقي
 
مكنون ثريا*,عطايي آشتياني زهره
 
* گروه بررسي مسائل زنان، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

زمينه: تحقيق و بررسي تفاوتهاي زن و مرد در كشورهاي غربي با تحقيقات مشابه آن در كشورهايي چون ايران به لحاظ موضوع متفاوت است. هدف اين نوع مطالعات در غرب، رسيدن به روشي براي استفاده از تفاوتها در پيشبرد برنامه هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي - با وجود ادعاي برابري جنسيتي- است. درحالي كه در ايران، از تفاوت زن و مرد براي توجيه نابرابريهاي عيني در موضوعهاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي در جامعه استفاده مي كنند - در عين اعتقاد و پايبندي به برقراري عدالت جنسيتي-. با مروري بر تحقيقات در حوزه تاثير تفاوتهاي جنسيتي روي اخلاق در غرب، مشخص شد كه پژوهشها بيشتر در چهار حوزه توسعه معنوي، ارزش اخلاقي، حساسيتهاي اخلاقي و رفتار اخلاقي انجام شده است.
گروه بررسي مسائل زنان پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي تحقيقي به منظور سنجش تفاوت در انتخاب نيازهاي اخلاقي زنان و مردان در شهر تهران انجام داده است. در اين تحقيق، علاوه بر ارزيابي انتخاب الويتهاي اخلاقي زنان و مردان، زمينه پيدايش اين نيازها از نظر اجتماعي نيز بررسي شده است..
روش كار: روش تحقيق در اين پژوهش، جمع آوري اطلاعات از 2700 نفر زن و مرد در شهر تهران با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه بوده است.
يافته ها: اين تحقيق نشان مي دهد كه؛ انتخاب نياز در زنان، بيشتر در موضوعهاي اخلاقي و در مردان، موضوعهاي مادي عيني است و عوامل اجتماعي چون شغل نيز در اين انتخاب و راههاي رفع آن موثر بوده است.
نتيجه گيري: تفاوت جنسيتي در انتخاب و اولويت خواسته ها و بهره برداري بهينه از اين تفاوتها در طراحي و برنامه ريزيهاي كلان جامعه ايران بايد لحاظ شود.

 
كليد واژه: اولويتهاي اخلاقي، تفاوت جنسيتي، برآورد نياز، اخلاق و جنسيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها