پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 2:29 PM
1 : فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1387; 4(13):9-48. |
وحي نبوي از ديدگاه غزالي |
بهشتي احمد (عارف),يعقوبيان محمدحسن |
غزالي در امتداد کاوش هاي معرفتي درباره وحي، علاوه بر تاثير از ابن سينا به تبيين جديدي از مساله وحي مي پردازد. تبيين نهايي وي عرفاني است؛ اما رويكردهاي كلامي و فلسفي را نيز داراست. تبيين عرفاني غزالي بر يكسان انگاري سنخي وحي با الهام و كشف و شهود تكيه دارد. وي در مبنايي هستي شناختي از لوح محفوظ و رفع حجاب براي کشف حقايق آن سخن مي گويد. علاوه بر اين از عقل كلي و نفس كلي در تبيين وحي و الهام مدد مي جويد تا آن دو را در رابطه اي تشكيكي در طول هم قرار دهد و تمايزي اعتباري براي آنها قايل شود. مبناي انسان شناختي وي از قلب و جنود او سخن مي گويد و مبناي معرفت شناسي او ارتباط با لوح محفوظ، مكاشفه و انواع آن و ... را مطرح مي كند. نتايج ديدگاه او در مسايلي نظير هرمنوتيک، تجربه معنوي و ... به بار مي نشيند. طرح مساله نبوت اكتسابي و موهبتي و تجربه نبوي در آثار ابن عربي، توجه به عقل كلي و نفس كلي و تبيين ارتباط تشكيكي ميان وحي و در کتب سيدحيدر آملي و تمايز بين وحي و الهام در تبيين تمايز عارف و نبي در افکار ملاصدرا نمود يافت. |
كليد واژه: سرشت وحي، وحي نبوي، يکسان انگاري سنخي، غزالي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |