0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  2:27 PM

 3 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1387; 4(15):67-94.
 
توحيد افعالي در عرفان مولوي و كلام اشعري
 
شجاري مرتضي*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه تبريز
 
 

توحيد افعالي يكي از مراتب توحيد (مهم ترين اصل اديان آسماني) است. اشاعره با انكار نظام علي در عالم و ارجاع آن به عادت الاهي، تنها فاعل در عالم را خداوند مي دانند. مولوي كه در هستي جز وحدت و عشق نمي بيند و فعل و ذات عاشق را فاني در معشوق مي داند، بيان مي كند كه تجلي كامل اسما و صفات حق، نظام سببيت در عالم را ضروري مي كند. عليتي كه مولوي در هستي مشاهده مي كند، غير از عليت مصطلح در فلسفه مشائي است و لذا منافاتي با فاعليت مطلق خداوند ندارد. ملاصدرا با مباني خاص فلسفه خويش، استدلالي قوي بر قول مولوي در اين بحث اقامه كرده است.

 
كليد واژه: سبب، تجلي حق، وحدت وجود، فاعليت حق،‌ مظاهر الاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها