پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 1:51 PM
4 : فصلنامه انديشه نوين ديني زمستان 1389; 6(23):91-112. |
پيامدهاي تربيتي نفس از منظر ملاصدرا |
نوروزي رضاعلي,بابازاده طاهره |
هدف اين پژوهش، بررسي ديدگاه فلسفي صدرا درباره نفس و دلالت هاي تربيتي آن در خصوص بعضي عناصر تعليم و تربيت (مراحل و اصول) است. اين پژوهش از تحقيقات کيفي و با روش توصيفي-تحليلي با بهره گيري از منابع کتابخانه اي است که ضمن تبيين ديدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگي حدوث و مراتب آن به تشريح مقوله هاي مطرح در اين حوزه پرداخته و مباحث تعليم و تربيت مرتبط با بحث حاضر را در يک چارچوب پيشنهادي در قالب مراحل و اصول تربيتي ارايه نموده است. نتايج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسيم بندي مراحل تعليم و تربيت انجاميده است. بديهي است که اصول تعليم و تربيت بر اساس مباني فلسفي ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است. |
كليد واژه: ملاصدرا، نفس، حرکت جوهري نفس، جسمانيه الحدوث و روحانيه البقا، مراتب نفس، تجرد عقلاني، دلالت هاي تربيتي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |