پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 10:24 AM
6 : فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):143-164. |
کاوش هايي در فلسفه تعليم و تربيت اسلامي بر مبناي شماري از ديدگاه هاي معرفت شناختي صدرالمتالهين |
بهشتي سعيد* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
«فلسفه تعليم و تربيت اسلامي» يکي از علوم فلسفي اسلامي است که با روش تعقلي به بازشناخت و بازنگاشت منظم بنيان هاي فلسفي و نظري تعليم و تربيت اسلامي، از يک سو، و استنتاج و استنباط مدلول هاي تربيتي متناسب با آنها از سوي ديگر، مي پردازد. با توجه به تقدم معرفت شناسي بر جهان شناسي و انسان شناسي، و نيز ابداعي و ابتکاري بودن بخش مهمي از فلسفه حکيم صدرالمتالهين شيرازي و جامعيت و فراگيري آن در مقايسه با حکمت هاي مشايي و اشراقي، در اين مقاله، کوشش منظمي به عمل آمده است تا شماري از مهم ترين ديدگاه هاي معرفت شناختي فلسفه صدرايي استخراج، و به صورت منظم طبقه بندي و تدوين شده، آنگاه مدلول هاي تربيتي اين ديدگاه ها، در قالب اصول تربيتي، استنباط و معرفي شود. |
كليد واژه: فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، معرفت شناسي، صدرالمتالهين، ديدگاه هاي معرفت شناختي، مدلول هاي تربيتي، اصول تربيتي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |