پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391 6:58 PM
1 : تربيت اسلامي پاييز و زمستان 1386; 3(5):7-36. |
بررسي تاثير شيوه هاي تدريس مبتني بر تكنيك هاي خلاقيت در آموزش و يادگيري دانش آموزان |
چراغ چشم عباس* |
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش |
اين مقاله شيوه هاي تدريس خلاقيت آفرين را مورد بررسي قرار مي دهد. در اين مقاله خلاقيت و يادگيري تعريف و تشريح شده است. همچنين ضرورت پرورش خلاقيت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهي موثر در خلاقيت، موانع خلاقيت و ويژگي هاي دانش آموز خلاق بيان شده و در پايان روش هاي تدريسي كه موجب پرورش خلاقيت مي شوند مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي اين مقاله نشان مي دهد كه پژوهش، بستري مناسب براي تقويت و گسترش روحيه ابتكار، نوآوري و خلاقيت است. معلم به عنوان ايجاد كننده شرايط و تسهيل كننده يادگيري دانش آموزان مي تواند از طريق نوگرايي، انعطاف پذيري، عدم اجبار دانش آموزان به حفظ و انباشت ذهني، شوخ طبعي، پرهيز از راهبردها و روش هاي قالبي آموزش، زمينه سازي براي ابراز وجود شاگردان و افزايش اعتماد به نفس در آنان، تحريك حس كنجكاوي فراگيران و بالاخره توام ساختن آموزش با پژوهش به آموزش خلاق و پرورش خلاقيت در كودكان و نوجوانان بپردازد. |
كليد واژه: خلاقيت، آموزش و يادگيري، عوامل موثر بر خلاقيت، راهكارهاي پرورش خلاقيت، تكنيك خلاقيت |
![]() |
نسخه قابل چاپ |