پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 8:58 PM
5 : الهيات تطبيقي زمستان 1389; 1(4):73-88. |
تاملي در مباني اختلاف نظر ابن سينا و ملاصدرا پيرامون صادر اول و انطباق آن با حقيقت محمديه (ص) |
رحيم پور فروغ السادات* |
* گروه الهيات، دانشگاه اصفهان |
فلاسفه، مبدا سلسله عقول؛ يعني «عقل اول» را صادر نخستين مي دانند و عرفاي مسلمان، حقيقت محمدي (ص) را اولين مخلوق مي خوانند و در روايات از عقل، قلم، روح و نور پيامبر (ص) به عنوان مخلوق اول ياد مي شود. اين مقاله به تبيين ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا در مورد صادر اول مي پردازد و در اين مسير توجه خود را بر اين مساله معطوف مي كند كه آيا واقعيت همه اين تعابير مختلف، بر هم منطبق است و به طور خاص، آيا حقيقت و باطن پيامبر خاتم (ص) مي تواند مصداق صادر اول باشد يا خير؟ نويسنده مي کوشد مباني اختلاف نظر ابن سينا و ملاصدرا در اين موضوع را روشن كند و معتقد است كه اين اختلاف مبتني بر رد يا قبول اصالت و تشكيک وجود، حيات قبلي نفس و متفاوت يا برابر دانستن ذات و ماهيت پيامبر (ص) با ذات و ماهيت ساير انسان هاست. |
كليد واژه: صادر اول، عقل اول، حقيقت محمدي (ص)، حيات قبلي نفس، تشکيک وجود |
نسخه قابل چاپ |