پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 31 فروردین 1391 8:27 AM
6 : آينه معرفت زمستان 1384 و بهار 1385; -(7):119-142. |
بررسي آرا امام محمد غزالي در باب اخلاق عرفاني و مقايسه آن با آرا توماس آكمپيس |
راسخي فروزان* |
* دانشگاه الزهرا |
ما در اين نوشتار برآنيم كه پس از تعيين جايگاه اخلاق (يا دستورات اخلاقي) در تعاليم ديني و تعريف اخلاق عرفاني به مقايسه افكار دو متفكر بزرگ، يكي در عالم اسلام و ديگري در عالم مسيحيت، يعني غزالي و توماس آكمپيس، بپردازيم. به منظور استخراج آرا ايشان در اين باب، به دو كتاب كيمياي سعادت و تشبه به مسيح مراجعه كرديم و در چهار قلمرو غايت حيات اخلاقي، فضايل و رذايل، شيوه هاي عملي كسب فضايل و دوري از رذايل و سهم سعي انسان و لطف الهي در نيل به غايت حيات اخلاقي به مقايسه آرا آنان با هم پرداختيم و موارد اختلاف و اشتراك نظام هاي اخلاقي اين دو متفكر را روشن كرديم. |
كليد واژه: دستورات اخلاقي، اخلاق عرفاني، اخلاق توصيفي، اخلاق دستوري يا هنجاري، اخلاق تحليلي يا فرا اخلاق، غايت حيات اخلاقي، سعادت، فضايل، رذايل، لطف الهي، اراده انسان، معرفت بندگي خدا |
نسخه قابل چاپ |