0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:23 AM

6 : آينه معرفت پاييز 1386; -(12):131-153.
 
خلقت شرور در قرآن
 
مرتضوي سيدمحمد*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در جهان پيرامون ما پديده هايي وجود دارند که خوشايند افراد نيستند از قبيل سيل، زلزله، مرض، مرگ و ... . از اين گونه مسايل به شرور تعبير مي شود. مساله شرور و راز آفرينش آنها از گذشته دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. حل مساله خلقت شرور براي خداباوران دشوارتر بوده، زيرا از خداوند حکيم، رحمن، رحيم، آفرينش چنين شروري دور از انتظار بوده است؛ از اين جهت در طي تاريخ عده اي براي حفظ قداست خداوند، آفرينش اين امور را به او نسبت نداده اند و براي آنها خالق ديگري به نام اهريمن در نظر گرفته اند که اين انديشه مشهور به ثنويت شده است.
در اسلام نيز حل مشکل شرور براي انديشمندان اسلامي همواره به صورت يک دغدغه مطرح بوده، زيرا آنان با انديشه توحيدي نمي توانند به ثنويت معتقد باشند و از طرفي خلقت شرور با تصوير خداي رحمن و رحيم سازگار نيست؛ از اين جهت، انديشمندان اسلامي گاه منکر شر بودن اين امور و گاه منکر آفريش استقلالي اين امور شده اند و گاه آنها را ضرورت جهان ماده دانسته اند که به دليل تزاحم ماديات به وجود مي آيند و اگر ضرورت جهان ماده نبود اصلا به وجود نمي آمدند و گاه به دليل آنکه برايند کلي جهان خير است خلقت آنها را منطقي دانسته اند.
خداوند در قرآن، در پيدايش اين امور واژه هايي را به کار مي برد که حاکي از آن است که اين امور وجود دارند و وجود آنها وجود استقلالي است نه وجود تبعي از قبيل ارسلنا، دمرنا، اغرقنا، خلقنا و ... مشروح اين ادله را بايد در مقاله جستجو کرد.

 
كليد واژه: شر، جعل، جعل بالاصاله، جعل بالتبع، حکمت الهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها