0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
پنج شنبه 31 فروردین 1391  8:13 AM

 4 : آينه معرفت پاييز 1387; 6(16):77-106.
 
سعادت حقيقي از ديدگاه ملاصدرا(ره)
 
محمدرضايي محمد*,الياسي محمدقاسم
 
* گروه فلسفه دانشگاه تهران (پردييس قم)
 
 

از دير باز «سعادت حقيقي» در كنار كمال، خير و لذت هاي انسان مورد گفتمان حكيمان و فيلسوفان بوده است. به خاطر گستردگي اين مفاهيم، به ويژه سعادت حقيقي، رويكردها و ديدگاه هاي گوناگوني در باره آن وجود داشته و تاكنون هيچ ملاك مورد توافق همگاني ارايه نشده است. بدين روي، در اين مقاله كوشش شد، تا زواياي ناپيداي سعادت حقيقي آشكار و لايه هاي گوناگون آن در عرصه هاي مختلف دنيا و آخرت از منظر صدرا معرفي شود. بر اين اساس، رهيافت ها و فرضيه هاي «سعادت مادي و حسي» «سعادت روحاني» و «سعادت باطني و نشاط دروني» به عنوان فرضيه هاي احتمالي و رقيب و «سعادت جامع نگر» با رويكرد خاص صدرايي، به عنوان «خود شكوفايي عقلي و سعادت حقيقي» فرضيه اصلي تحقيق، مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته است.
در اين مقاله با كمك مباني نظري مانند: اصالـه الوجود، تشكيكي بودن وجود، جسمانيه الحدوث و روحانيه البقا بودن نفس، حركت جوهري و اختيار انسان، رابطه دنيا و آخرت، اتحاد نفس با قوا، و اتحاد عاقل و معقول به راحتي امتياز ديدگاه صدرالمتالهين با حكيمان ديگر در رهيافت جامع نگر روشن گرديده و سعادت حقيقي تثبيت شده است
.
بنابراين، از ديدگاه صدرا، سعادت يا حقيقي يا غير حقيقي است؛ اين دو يا دنيوي يا اخروي مي باشند؛ اين چهارتا، يا وابسته به حواس ظاهري، باطني و قواي تحريكي است، يا معلول عقل نظري و عقل عملي است؛ سعادت حقيقي انسان مربوط به عقل انسان به دليل اتم بودن، اقوي، الزم، اشد و اكثر بودن آن است. هركدام اين سعادت عقل نظري و عملي يا حداقلي يا حد متوسطي يا حداكثري هستند
.

 
كليد واژه: سعادت، جايگاه سعادت از ديدگاه صدرا، سعادت حقيقي از ديدگاه صدرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها