0

بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
چهارشنبه 30 فروردین 1391  11:37 PM

 2 : آينه معرفت زمستان 1388; 7(21):35-59.
 
مشائيان و نظريه مثل
 
تيواي محمدعلي*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

عالم عين از منظر افلاطون به دو دسته تقسيم مي شود:?. عالم مثل، ?. عالم محسوسات. ارائه نظريه مثل از سوي افلاطون مبتني بر همين مبنا بوده است. به طور قطع مي توان گفت افلاطون با ارائه اين نظريه درصدد بود که به گمان خود بتواند پيدايي عالم محسوسات را با نظر به ناپايداري آن و قابل شناخت نبودن يقيني آن توجيه کند.
نقادي هاي ارائه شده عليه نظريه مثل عمدتا از سوي فلاسفه مشاست. ارسطو شاگرد و هم عصر افلاطون در مواجهه با اين نظريه معتقد است: «قائل شدن به اين نظريه نتايج غيرمنطقي در پي خواهد داشت.»
ابن سينا نيز با ارائه ارزيابي منفي از اين نظريه، «آن را محصول دوره خامي انديشه يوناني دانسته است و براي آن پشتوانه اي برهاني قائل نيست». نگارنده درصدد است که با توجه به جايگاه نظريه مثل در انديشه افلاطون، ضمن تقرير و ترسيم ناکارآمدي آن نزد ارسطو و ابن سينا در تبيين نظام پيدايي عالم، با گريز به براهين مويد ديدگاه مثل، نشان دهد که نقدهاي ارسطو و به ويژه ابن سينا تا چه اندازه موجه اند.

 
كليد واژه: مثل افلاطون، ارسطو، ابن سينا، عالم محسوسات، موجود مفارق، شناسايي، عليت، امکان اشرف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها