0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391  10:56 PM

 7 : ناتواني هاي يادگيري پاييز و زمستان 1390; 1(1):109-128.
 
بررسي کارآمدي مراکز ناتواني هاي يادگيري استان اردبيل در بهبود علايم اختلال يادگيري دانش آموزان
 
نريماني محمد,رجبي سوران,افروز غلامعلي,صمدي خوشخو حسن
 
 
 

هدف اين مطالعه بررسي کارآمدي مراکز ناتواني هاي يادگيري استان اردبيل در بهبود علايم اختلال يادگيري دانش آموزان و شناسايي نقاط ضعف و قوت اين مراکز مي باشد. جامعه آماري مطالعه حاضر شامل کليه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري مراجعه کننده به مراکز مشکلات ويژه يادگيري در استان اردبيل در سال تحصيلي 90- 89 مي باشند. نمونه مطالعه شامل 248 نفر از دانش آموزان داراي اختلال يادگيري بودند که به شيوه نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. همچنين کليه کارشناسان مربوطه (25 نفر)، معلمان (100 نفر)، و اولياء اين دانش آموزان (124 نفر) نيز جهت نظرسنجي انتخاب شدند. در قالب روش آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل از آزمون هاي خواندن، املاء و رياضي، مصاحبه نيمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته جهت جمع آوري داده ها استفاده شد. يافته هاي توصيفي نشان داد که از نظر اولياء و مربيان نقاط قوت اين مراکز بيشتر از نقاط ضعف آنها مي باشد. نتايج تحليل کوواريانس دوعاملي (ANCOVA) نشان داد که بين دو گروه دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري آموزش ديده در مراکز LD و آموزش نديده از نظر توانايي خواندن، توانايي رياضي و توانايي نوشتن و معدل نمرات نيمسال تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد (P<0.01). اما بين دو جنس و در تعامل با گروه تفاوت معني داري بدست نيامد. اين مطالعه نشان داد که برگزاري کلاس هاي آموزشي مراکز ويژه ناتواني هاي يادگيري موجب بهبود علايم و پيشرفت درسي دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري مي گردد.

 
كليد واژه: مرکز آموزش اختلال يادگيري، پيشرفت تحصيلي، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها