پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 10:56 PM
6 : ناتواني هاي يادگيري پاييز و زمستان 1390; 1(1):94-108. |
بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر کفايت اجتماعي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي |
كاظمي رضا*,مومني سويل,كيامرثي آذر |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اردبيل |
هدف اين مطالعه تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر کفايت اجتماعي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي بود. اين مطالعه نيمه تجربي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 40 دانش آموز مبتلا به اختلال رياضي در مدرسه ناتواني هايي يادگيري شهر اردبيل بود که بصورت در دسترس انتخاب و به دوگروه کنترل (n=20) و آزمايش (n=20) گمارده شدند. براي جمع آوري داده ها از مصاحبه باليني، آزمون رياضي کي مت و پرسشنامه کفايت اجتماعي فلنر استفاده شد. آموزش مهارت هاي زندگي براي گروه آزمايش در 8 جلسه به مدت يک ماه ارائه گرديد. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي کفايت اجتماعي و مولفه هاي آن را در دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي به طور معني داري افزايش مي دهد. اين نتايج حاکي است که آموزش مهارت هاي زندگي کفايت اجتماعي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي را افزايش مي دهد. اين نتايج تلويحات مهمي در زمينه آموزش و خدمات مشاوره اي براي اين دانش آموزان به عنوان بخش مهمي از درمان دارد. |
كليد واژه: اختلال رياضي، مهارت هاي زندگي، کفايت اجتماعي |
نسخه قابل چاپ |